Laos is prachtig! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Laos is prachtig! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Laos is prachtig!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

12 Maart 2011 | Laos, Luang Prabang

Hey lieve mensen, weer twee weken verder wordt het wel weer eens tijd voor een update! Vanwege slechte computers en veel reizen heb ik het uit moeten stellen naar vandaag. Nu zit ik al weer in Vietnam maar laat ik maar met Laos verder gaan.

we waren gebleven volgens mij bij 24 februari en de slow boot die op ons stond te wachten. In de veronderstellenis dat we optijd waren kwamen we er achter dat de boot afgeladen vol zat. Geen plek meer behalve op knijterharde bankjes en dat voor een trip van 7 uur. Gelukkig kwam er een tweede boot aan waar Lisanne en Elise (twee nederlandse meiden die we in Pay zijn tegengekomen) heen mochten. Wij zijn toen ook maar overgestapt, gelukkig! Daar hadden we p.p 2 relaxte stoelen. De aankomst ging soepel, we hadden direct een mooi guesthouse te pakken. Na een goede nachtrust zijn we de 25e weer op de boot gestapt.
Hier begon een dramatische trip haha, vandaag zat de boot nog voller en kwam er geen 2e.. Dit schijnt een verkoop techniek te zijn om het de eerste dag goed te regelen en je de tweede dag met gammele boten te laten reizen. We zaten uiteindelijk achter in de boot bij herrie, stank en hitte van de motor. Dit voor 8 uur achter elkaar heeft me volgens mij 2 jaar van mijn leven gekost maar het was een hele ervaring!! :D

Tusesndoor zijn we heel even voorin gaan zitten in het gangpad om wat frisse lucht te krijgen. Komt een vrouw met een zak aan lopen die ongelovelijk stonk! De vrouw trok de zak open en wat denk je dat ze eruit haalt?? Een groot dood beest. Eerst dachten we dat het een dode kat was maar nu we verder laos zijn doorgegaan kwamen we erachter dat het een dode bamboorat was.. deze verkopen ze op de markten hier, levend of dood! Na 8 uur veilig aangekomen in Laos Luang Prabang waar we opzoek zijn gegaan naar een guesthouse en met de meiden en een fransman de nachtmarkt over zijn gegaan. De frans man voelde zichzelf in de wolkenmet 4 jonge vrouwen om hem heen en trakteerde ons op een avondje wijn drinken. Super gezellig!

De 26e zijn we met Elise en Lisanne naar de Watervallen gegaan dit echt de rest van alle watervallen in het niet laten verdwijnen zo ongelovelijk mooi en helder blauw water! Een soort mini trekking door het bos bracht ons naar een oogverblindende omgeving. we zijn de waterval omhoog gelopen en hebben erin gezwommen. Zal jullie later verblijden met de foto's!
's middags zijn we een tempel wezen bezichtigen die op de top van een berg stond. De tempel stelde niet heeel veel voor maar het uitzicht was geweldig!

De volgende dag zijn we richting Vang Vieng gegaan. Voor de mensen die er niet van op de hoogte zijn. Dit staat bekend om de tubing. Met grote banden de rivier af varen, met aan alle twee de kanten kleine en grote barretjes waar de hele dag tot 6 uur grote feesten zijn. Vanaf de kant kan je met touwen het water in vliegen en genieten van grootse feesten. Voor de rest staat vang vieng natuurlijk ook bekend om zijn geweldige omgeving tussen de bergen en klimmogelijkheden. We hebben de 27e eigenlijk de hele dag in een minibusje gezeten. De tochten verlopen afltijd anders en je komt nooit optijd aan maar dat calculeren we in. We kwamen uiteindelijk 16.00u pas in vang vieng aan na een rit door en langs mooie rijstevelden, dorpjes, bergen en bossen. Wat een verschil al met Thailand!

De 28e was Dan's Birthday waarvoor we eigenlijk van Vang vieng zijn gekomen. Voor zijn verjaardag zijn we natuurlijk gaan Tuben! Een geweldige dag, vol in de zon op een band de rivier af. Af en toe meerden we aan voor een feestje, geweldige omgeving en ervaring!Om 6 uur Moest je binnen zijn want dan wordt het donker en gevaarlijk met de harde stromingen. Het laatste gedeelde was daardoor nog doorzwemmen maar we hebben het gered!

We zijn alweer in Maart aangekomen de tijd vliegt. Ik had met de jongens afgesproken om te lunche maar deze kon ik niet vinden. We hebben de dag daardoor rustig besteed met internet, shoppen en rondkijken. Aan het eind van de middag zijn we naar de eerste vier kroegjes aan het water gegaan zonder tube. "s avonds nog naar de Q-bar geweest! Het mooie aan vang vieng is dat alle barretjes om 12 uur sluiten, je ligt dus nooit te laat in je bed!

2 maart zijn we met de meiden naar Bleu lagoon gegaan. Dit is een super blauwe rivier met een cave erbij. We waren alleen zo slim om te denken dat we de grot wel zonder gids en zaklamp zouden kunnen bezoeken. Dit viel behoorlijk tegen. De grot zat boven op een berg en uiteindelijk aagenkomen was het daar donker, koud en glibberig. we zijn wel naar binnen gegaan. Na een paar 100 meter zijn lisanne en marieke teruggekeerd en ben ik met Elise en twee amerikanen dieper de cave ingegaan. Uiteindelijk na een super spannende klim kwamen wij ook vast te zitten en zijn we terug gegaan. Beneden konden we in de rivier tussen de vissen zwemmen. (wat ik nodig had wanqt ik was helemaal bruin van de modder) Zo helder dat je ze om je voeten zag heen zwemmen.

Vanuit daar zijn we nog langs de eerste vier barren gegaan bij het tuben. De terugweg kregen we alleen met de tuktukdriver aan de stok. Mensen uit Laos staan bekend om hun vriendelijkheid en rust maar deze man sprak deze dingen allemaal tegen. We betaalde de man 50000 kip maar kregen te weinig terug, toen marieke er wat van zei ging hij helemaal uit zijn plaat. Schreeuwen, slaan, schoppen tegen de wagen. Omdat we erin zaten voelde we ons heel erg in het nauw gedreven. Die man sloeg de portomonee uit mijn handen en marieke raakte in paniek. We zijn er uit gevlogen waarnij hij ons volgde, ik probeerde hem tegen te houden en kalm te krijgen maar dit was erg lastig. Daar kwam ik erachter kwam door alle chaos mijn portomonee te hebben verloren. toch maar terug naar die tuktuk en gelukkig lag hij er nog in. We zijn uiteindelijk maar met een ander veilig naar huis gereden.

3 maart hebben we het rustig gehouden. De meiden reizen door naar Phonsavan en wij blijven nog een dag extra. We zijn weer bij het ziekenhuis beland. Mijn oorontsteking is terug en zit weer 10 dagen aan de antibiotica :( wordt er een beetje moedeloos van.. maar we blijven gewoon genieten!
's avonds afscheidsetentje met Dan en Joe, super gezellig.

4 maart moesten we al optijd riching Phonsavan. Na nog maar een afscheidsontbijt met de jongens begon onze trip. Hele mooie en soepele rit. Zitten in een guesthouse naast een groot evenement wat ons weinig slaap zal bezorgen.

• 12 Maart 2011 - 08:23

OMA EN OPA :

HOY AN
    eindelijk weer wat van jou we hebben het weer met plezier gelezen wat fijn dat jullie zoveel beleven we wachten maar op de foto,s verder is hier alles goed groetjes en liefs van OPA EN OMA

• 12 Maart 2011 - 17:21

Mama:

hoi anneke, wat een engerd die tuk tuk, maar volgens mij wilde hij jullie gewoon heel erg bang maken en het geld houden pfffffffff wel schrikken he
    dikke kuzzzzzzzzzz mama

• 12 Maart 2011 - 21:54

Tante S:

Stank van een motor? Snap het niet, ik ga altijd juist in de walm van de uitlaat zitten om te snuiven!!! (volgens Hans spoor ik niet) Bij de benzine pomp draai ik ook altijd de raampjes open! Niet raar toch? Gelukkig heb je je portomonaie weer terug, wat een mafkees! Wat ben je toch een pittige tante!!!

• 12 Maart 2011 - 21:55

Lies:

Een mooi maar ook spannend land dus!

• 17 Maart 2011 - 22:03

Moos:

hey an,
    je maak weer van alles mee topper. doe je goed!
    en je weet het he, niet duwen drekt slaan!! hahaha.
    kuzz

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009