Veilig aangekomen in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen in Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen in Vietnam

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

12 Maart 2011 | Vietnam, Hanoi

8 maart zijn we doorgegaan naar vietnam. Wel een beetje spannend want de boarders staan bekend om het moeilijke passeren..Toen we uiteindelijk eenmaal vertrokken waren na ongeveer 10 stops kwamen we na 2 uur al bij de boarder van Laos aan. Daar moesten we eerst doorheen om Laos uit te kunnen. Vervolgens naar de volgende Boarder om Vietnam in te kunnen. Dit verliep allemaal erg raar maar wel goed. Bij de paspoort controle werd alles goed nagekeken en bij terugkomst bij de bus lagen al onze spullen buiten. Deze moesten doorzocht worden,dus sloten eraf en tassen open. erg ver kwamen ze niet want alles zat zo goed ingepakt dat het lastig doorzoeken was! Toen het uiteindelijk allemaal goed was gekeurd kregen we een uur pauze waar ineens onze bus met spullen verdwenen was. Dit baarde mij zorgen aangezien ik het slot er niet omheen had kunnen gooien doordat de bus al begon te rijden voordat ik er in zat! Gelukkig kwam de bus met onze spullen veilig terug en begon onze trip richting Hanoi.
Echt serieus mensen, ik neem alle woorden terug wat te maken had met een helse reis. Het was vreselijk! onze bestuurder reed alsof hij in een ambulance zat. mist op haartjes na mensen, brommers, vrachtwagens en auto's, hij reed zeker 100 km/u door dorpjes heen en duwde iedereen van de weg. Zelfs tegenliggers wist hij aan de kant te ruimen. Nadat het tig keer goed was gegaan hebben we een hond aangereden en er was geen lokaal iemand die er van op keek! dit mag gewoon niet normaal wezen hier in Vietnam! Het was echt dood eng. Oh ja hij rookte onderweg gewoon waterpijp achter het stuur!! Jef, een belg die we onderweg in de bus zijn tegengekomen beweerde dat er geen weed in zat maar ik betwijfel het nog.. Gelukkig kwamen we uiteindelijk veilig in Thanh Hoa aan waar we door zouden reizen naar Hanoi.
Het vreemde was alleen dat hij ons er ineens uitgooide en overplaatste naar een andere bus.. In het begin geen probleem want deze reed een stuk rustiger maar naarmate de reis vorderde was ik er helemaal klaar mee. De bestuurder die omwisselde met ene vriend van hem begon met in het donker te versieren en vroeg van alles. Hij bleef maar in zijn eigen taaltje brabbelen en aanme zitten. Na 4 x duidelijkheid te hebben gegeven snapte hij het nog steeds niet maar demde hij wel. Ik zat ondertussen al in het hoekje van mijn stoel opgevouwen om hem te ontwijken! ohh wat was ik blij dat we in Hanoi kwamen!

Daar samen met Jef hebben we een taxi gepakt richting Old quarter (een goedkoop gedeelte in Hanoi) Onderweg werden we door de politie aangehouden en moesten we 50.000 dong betalen.. achteraf gezien ws. omdat hij een verboden straat was ingereden maar dat is gissen.. Die man had geen idee waar hij heen reed en de meter liep maar door. we zijn uiteindelijk maar uitgestapt en gaan lopen waarna we al snel een guesthousen hadden gevonden.

9 maart begonnen we met de stad verkennen. Hanoi is een geweldige chaos! Wat een verkeer, alleen maar scooters en auto's gekkenhuis! er stopt niemand voor je en om veilig de weg over te komen zijn er regels.. je moet heel langzaam echt stapvoets naar de overkant lopen zodat de scooters enautos in kunnen schatten aan welke kant ze langs je heen kunnen crossen! Dood eng maar echt een kick als je weer veilig de overkant hebt gehaald! JE mag niet stoppen op de weg of een stap terug doen want dat kan echt fataal zijn. we zijn een tempel wezen bekijken en een museum bij hoan kiem ake. 's middags zijn we naar water peppetry gegaan (een vietnamees optreden met poppen in het water en echte vietnamese muziek) Echt grappig om een keer mee te hebben gemaakt. 's avonds zijn we naar de bios gegaan. Er is een bioscoop met EU films en vietnamese ondertitelng. We zijn eerst naar Treu Grit gegaan en daarna naar een velentine movie.. geen ide emeer hoe hij heet. Het is hier maar 2 euro 50, echt geen geld!

10 maart zijn we uitgecheckt en hebben we een trip geboekt naar Sapa. Dat ligt in het noorden van Vietnam in de bergen. De rest van de dag de stad rondgelopen en geshopt waarna we om 6 uur klaar moesten staan voor de taxi. We zijnmet de nachttrein naar Loa Cai gereden, echt zo fijn heb ik tot nu toe nog niet gereist. We lagen in een kamer met 6 bedden en konden languit heerlijk slapen. voor we het wisten kwamen we 11 maart al in loa Cai aan waar we met eenmini bus naar Sapa zijn gereden. Sapa ligt op 1800 meter hoogte en is echt ongelovelijk koud! Je kan het hier vergelijken met de wintersport, zelfs de winkeltjes zien er hetzlefde uit. We leven in 'e'en grote mistwolk en ik heb hier een jas moeten kopen en ski sokken :D
Om half 10 moesten we klaar staan voor een trekking naar een dorpje, gelukkig werd het hoe lager we kwamen hoe minder mistig waardoor we nog van het mooie uitzicht konden genieten. Door de modderwegen, met grote laarzen aan vervolgden we onze trip richting de dorpen, geholpen door lokale vrouwtjes die super lief waren. UIteindelijk bleek al snel waarom.. ZE wilde ons aan het einde van alles verkopen waar je wel lichtelijk toe gedwongen werd. In het drop hebben we gelunchd waarna we rond konden kijken en met de bus terug zijn gebracht. DAar ben ik onder de dekens gaan liggen tot het etenstijd was zo koud asl het hier is. Geen kachel te bekennen! Bij het eten vertelde jef ons dat hij een electrisch verwarmd bed had.. dit zijn wij even na gaan vragen en gelukk ig hebben we vanacht warm kunnens lapen onder het genot van een filmpje!! wij waren uiteindelijk de enige kamer zonder electrische dekbedden :D

Hier kregen we trouwens ook de nieuwsflits te horen dat Japan is getroffen door een Tsunami! mensen maak je geen zorgen, ik zit veilig, we gaan vanavond pas naar Halong Bay en dan is de kust van veilig! Ik zit nu in de bergen 1800 meter hoog dus het moet een beste golf zijn om dat te bereiken. Het is hier wel hot nieuws natuurlijk.. heel veel mensen om ons heen hebben bekenden of komen uit japan.. Er wordt dus regelmatig internet bekeken en we houden alles in de gaten!!

Ik ga stoppen, heb bevroren vingers! vanavond pakken we de nachttrein richitng hanoi en gaan morgen ochtendi n 'e'en keer door naar halong bay, daar is het nog steeds koud en blijven we 3 dagen vanwaar we doortrekken naar het warme zuiden!! Tot snel liefs xxxx

• 12 Maart 2011 - 10:09

Harriet:

Hoi An, Leuk om weer even van je te horen! Je hebt al weer heel wat beleefd! Wordt nieuwsgierig naar je foto´s. Veel plezier nog! X Harriet

• 12 Maart 2011 - 11:33

Arjan:

Hey Anneke,

Volgens mij is het een nog mooier dan het ander daar. Je bent in ieder geval wel op de goede plekken langs gegaan als ik het zo lees!!

Hopelijk is je oorontsteking ook weer wat afgenomen na de antibiotica want dat is wel vervelend.

Leuk om weer wat te hebben gehoord en kijk uit naar je volgende bericht!

Arjan

• 12 Maart 2011 - 17:26

Mama:

wat eng om langs die afgronden te rijden, ik ben al bang in europa laat staan in een gammele bus en wiet rokende chaufeurs pffffffffff
    denk goed om jezelf en sla vervelende mannen van je af he ;)
    xxxxxxxxxx

• 12 Maart 2011 - 18:04

Margriet:

Ha die An, djeez, wat een avonturen heb je weer beleefd, die in de bus en met die enge mannen,getver!
    Gelukkig heb je genoeg Girl-Power, maar heb je ook Pepper spray bij je??? Kan geen kwaad zo te horen...
    Grappig dat je onder de electrische deken moest, verwacht je ook weer niet. Maar heb je wel in beetje gevoeld wat je hier gemist hebt de afgelopen maanden... Dus ga maar weer lekker watervallen opzoeken,is vast prettiger! Doe je voorzichtig met dat oor van je? Ik heb ook weer een oorontsteking, en ik hoefde er niet eens voor naar Azie... Dus ik leef met je mee. Ik heb via mijn overbuurjongen wat op je facebook site gezet, omdat ik hooptje om op die manier je foto's te kunnen bekijken...maar dat is dus niet gelukt.
    Zijn naam is Remy Ferraut, en hij is frans\nederlands dus kijk niet vreemd op als je zijn naam tegen komt, ik zit erachter...!
    Nou wijffie, ga door met genieten en zorg goed voor jezelf!! Dikke Knuz van Margriet.

• 12 Maart 2011 - 22:04

Lies:

pfffff Anneke....nog meer van zulke verhalen en dan slaap ik niet meer lekker!!! Wat een toestanden af en toe in het verre vietnam! En blijf de gelukshangers ed goed bewaren!

Dikke kussssssssssssss

• 13 Maart 2011 - 00:06

Marjon:

Oh An, wat weer en spannende verhalen, enge beesten, enge bussen en enge mannen. Gelukkig kan jij de lol er nog van in zien,en schreeuw je nog niet om een retourtje dus je geniet en daar gaat het om. Hier hebben we inmiddels de carnaval weer gehad met de gebruikelijke play-back shows en optochten. Moos heeft z'n best weer gedaan en de rest uiteraard ook. Geen prijzen maar wel genoten. Voor de rest gaat alles z'n gangetje, Elles is inmiddels 18, dus volwassen? geworden en heeft, samen met mij haar reisje naar Curacao gehad, niet zo spannend als jouw reis maar wel relaxed en lekker warm, beter als hier in the Netherlands, en haar eerste rijles mogen beleven. Ik zie uit naar je volgende verhaal, geniet overal van maar doe wel voorzichtig . Liefs.

• 14 Maart 2011 - 15:28

Renée:

Ow dus je hebben niks gemerkt van aardbevingen boven op dat bergie. En ik hoor het al, je geduld wordt weer aardig op de proef gesteld door de plaatselijke bevolking, haha. Dat mogen wij straks zeker weer ontgelden als je terug bent ;) haha
    Have fun! en tot over een paar weken!

• 16 Maart 2011 - 12:03

Joyce:

An, het is gewoon niet bij te houden zoveel maak jij mee! Het wordt ondertussen wel eens tijd dat je weer bij de handbal aanwezig bent, steeds meer geblesseerden (ik weet ook nog steeds niets :S!) Geniet nog maar onwijs! Dikke kus

• 17 Maart 2011 - 22:25

Moos:

mooi verhaal weer an!!
    haha op de wintersport was het 18 graden bij ons, en ligt ook bijna geen sneeuw meer! dus zit nu al weer thuis, zijn eerder naar huis gegaan.
    succes weer verder met je reis mop!
    dikke kuzz

• 19 Maart 2011 - 16:28

Bren:

Hoi lieverd! Zo, eindelijk de tijd gevonden al je verhalen weer te lezen. Je maakt echt geweldig veel mee, heerlijk om te lezen!! Voor mij nog een dagje vakantie en dan weer aan de bak. Het avontuur zit er voor ons helaas weer op ;-)

Geniet nog lekker van je laatste maandje chick!

Dikke kus! x

• 30 Maart 2011 - 19:04

Susan (Koh Phangan):

Hee meiden!

Ik verveelde me en ging even op facebook kijken en kwam op je pagina terrecht! Leuk om te lezen dat jullie het allemaal nog zo goed maken! Mooi he Sapa, bij ons was het ook koud en wij hadden een homestay moet je nagaan haha ;) 2de dag gelukkig wel t-shirt weer! Geniet van het mooie Halong bay!! En zeker de easy riders doen he!!! Nha Trang naar Mui Ne aanrader ;)
    Have fun!!

Xx

• 30 Maart 2011 - 19:08

Susan:

Oh wacht jullie zijn natuurlijk nu al in/richting het zuiden! Daar zal het wel warmer zijn haha ;)

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009