Als Legally Blond in the jungel - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Als Legally Blond in the jungel - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Als Legally Blond in the jungel

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

16 Mei 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hey lieve mensen,
Nu ik langzaam begin te wennen aan klein Nederland, nu toch maar met terugwerkende kracht het laatste deel van onze reis! Jaja, ik ben dus ook in Cambodja geweest! Ik zal beginnen bij het begin.

1 april
Startte weer een zonnige dag. Vanaf Chau Doc ( een dorpje aan de grens van Vietnam/Cambodja) ging de mekong delta tour verder naar de grens van Cambodja. Voor de grens zijn we nog een maal gestopt bij een klein dorpje waar ik traditioneel aan werd gekleed. Op deze manier proberen ze toch wat spullen te verkopen in zo’n afgelegen dorpje. Vandaar weer verder op de longetale boot! voor de verandering een dun, lang, gaar bootje, maar super veel lol gehad! We zijn uitgestrekt op het dak van metalen platen gaan liggen, wat ons net braadkippetjes maakte!! Langs de rivier stonden overal kinderen die maar bleven zwaaien, vrouwen die hun wasje deden, naast de koeien die hun dagelijkse badbeurt kregen! echt prachtig om zo door het groen van de natuur en de lokale bevolking heen te varen!
Over the boarder en ineens ben je dan in Cambodja! Waar we weer met real en dollars moeten betalen pfffffff… word een beetje loof van al dat gewissel met geld waarmee ze je steeds weer proberen op te lichten!! :D vanaf het water zijn we overgestapt in een overvolle en te warme mini fan waar we uit alle poriën zwetend, cambodja verder in gingen. De huizen weer net als in Laos op palen, prachtige tempels, voor de huizen het bruinrode zand waar familie's op voetbalden, palmbomen en heeel veel groen, wauwwww echt prachtig!! Het mini busje bracht ons naar het centrum van Phon Phen waar we al snel een goed guesthouse hadden gevonden.

2 april, de zon kwam op in ons nieuwe land. De Killing fields en het Phol pot museum stonden op het programma, niet echt een prettig verhaal maar toch een onvergetelijk onderdeel van onze reis... Met een tuk tuk die we voor 4 dollar p.p hadden konden we gelijk de stad wat meer gaan bekijken. Phonm Phen is vergeleken met Saigon of Hanoi armer, maar het heeft waanzinnig mooie tempels! Je kunt het meer vergelijken met Laos.
Het museum was erg interessant en geeft je een algemene kijk op hoe het tijdens deze oorlog in 1976 ongeveer is verlopen, nog zo kort geleden dat dit allemaal gebeurd is en teveel wat je er nog van ziet. Het blijft onbegrijpelijk, hoe één persoon dit zoveel mensen aan kan doen en daarnaast zoveel mensen achter zich weet te krijgen. Uiteindelijk speelde angst en onwetendheid een hele grote rol in het hele verhaal… In het museum was een indrukwekkend documentaire te zien wat meer duidelijkheid verschafte maar toch blijf je met te veel vragen zitten.. Zo gingen we met volop vragen in ons hoofd richting ‘De killing fields’, echt Heavy!! De naam zegt het al.. de killing fields waar 1000den mensenlichamen liggen. Vrachtwagens vol vrouwen, mannen en kinderen werden er heen gebracht om hun laatste adem uit te blazen. De killing fields hebben ze gelaten zoals het was, waardoor je over kledingstukken, botten en tanden heen loopt, niet te begrijpen. De regen zorgt ervoor dat er steeds weer nieuwe dingen boven de grond uit komen drijven. Je loopt tussen massagraven door en langs een boom waar kleine kinderen op dood werden geslagen, de botjes en tandjes lagen er nog bij... Dit alleen maar om uit te sluiten dat één van deze kinderen later wraak zou kunnen nemen.. Je wordt even met je neus op de feiten gedrukt dat dit soort dingen nog steeds gebeuren. Het klinkt allemaal erg ver maar als je er zo rond loopt is het ineens angstvallig dichtbij.. Sommige van de mensen die deze verschrikkelijke daden op hun geweten hebben moeten zelfs nog steeds worden berecht! Jammer genoeg is de ergste van allemaal; Pol Pot, de Hitler van Cambodja helaas voor zijn berechting overleden. Ze hebben uiteindelijk gecremeerd en achtergelaten op een autobanden dumpplaats tussen twee landen.. Hoe symbolisch..
Helemaal op van alle inddrukken zijn we teruggereden naar ons guesthouse, waarna we de avond af hebben gesloten met een etentje met de tuktuk driver die zijn persoonlijke verhaal vertelde van de oorlog en wat zijn eigen familie is overkomen.. Het wonderbaarlijke aan alles is dat iedereen, ondanks dat het nog zo kort geleden is.. nog zo hard en optimistisch vecht voor een positieve toekomst voor hun kinderen terwijl er geen cambodjaan is die geen familie is verloren!! Bewonderenswaardig wat een doorzettingsvermogen ze hebben!

3/4/5 april,
Op naar Sihanoukville met de bus! De zon bleef gelukkig schijnen en werkelijk waar wat was Sihanoukville een waanzinnige plek!! Net nu we een vakantie nodig hadden tijdens onze reis! En daar was onze vakantie :D
Weer net zo'n paradijs als Vang-Vieng! We hebben hier de tijd van ons leven gehad, haha! Daar aangekomen direct het strand opgevlogen waar heel sihanoukville samen met het uitgaan om draait.
Het is een plaats met heerlijke stranden, leuk uitgaan, party boot, een heerlijke vibe en hele leuke mensen!!! Zeer chill om hier eens lekker een paar dagen te verblijven!
Na een paar knallende uitgaans dagen zijn we mee gegaan op de party boot wat misschien al wat mensen op mijn facebook hadden gelezen, een brandmerk op mijn kont helpt me hier nog steeds aan herrinneren. Te veel mensen op een te kleine boot maar super gezellig en één groot feest! Ik dacht nog wel.. zal dit niet een keer fout gaan?? :S en dit bleek! Twee dagen later zonk de boot in het midden van de zee, gelukkig waren er snel schippersboten ter plaatse en is er niemand omgekomen, maar gewonden en verlies van spullen stonden op het menu van de dag! En dan nog geeft de organisatie achteraf de toeristen de schuld terwijl de organisatie tegen beter weten in de boot de zee op liet gaan terwijl er een slecht weer advies was afgegeven.

6 april Gelukkig hadden wij bedacht met z'n 3en om eens lekker naar een bounty eiland te gaan! Om het strand van Sihanoukville liggen echt prachtige eilanden waarvan één ‘lazy beach’ is. Nog natrillend van de nacht ervoor waar ik tegen beter weten in, Red Bull gedronken had ( die hier nog sterker is als in NL) Werden we met de boot naar lazy beach gebracht. Wat nog een spannende tocht met zich mee bracht. Het weer was echt prachtig, maar de zee was super wild, wat er voor zorgde dat de boot zo hard heen en weer ging dat Karlijn zich als een bezetene vasthield aan de reling, Marieke begon te gillen en ik al mijn belangrijke spullen in een waterproof bag stopte!

Na twee uur wild ocean, kwamen we gelukkig veilig aan op ons onbewoonde eiland wat werkelijk waar, heaven on earth was!!! Er waren misschien 6 mensen met ons erbij. Tegen een prachtig wit strand aan stonden kleine, schattige, bamboo hutjes waarvan één van ons was. Het strand té wit, de zee zo helder blauw en de palmbomen zo mooi! Echt pure pracht!! Wij zijn na een snelle lunch direct gaan liggen, muziekje erbij en genieten van dit prachtige gebeuren. De zonsondergang was geweldig, niemand lag meer op dit strand. Alleen wij 3en zaten hier te genieten met een glas wijn, muziek en gewoon helemaal NIEMAND om je heen! Echt waanzinnig!! Onze eigen party op het strand, dansen, zingen, zwemmen, gek doen! Lekker doen en laten wat we wilde!

7 april
De volgende morgen zijn we gaan snorkelen. En stond een tocht over het eiland op ons programma maar deze hebben we niet uitgevoerd! Alleen maar honderd procent onze rust gepakt en genoten! Na een heerlijke dag ging de zon langzaam onder, waar we evenals gister weer met een wijntje van genoten! Meiden onder elkaar en zo vrij als een vogeltje!! Onder een prachtige sterrenhemel, liggend op het witte zand met het geluid van de zee naast je.. Toen wij daar zo lagen onder die prachtige hemel waren we er stil van, ieder was in z'n eigen gedachte weggezonken en stil zwijgend lagen we daar gewoon te staren..... Een moment rust en een kleine vakantie in onze grote vakantie, een trip van ultiem geluk! Een trip waar je niet meer uit wilt komen, de trip van je leven die je een geluks gevoel geeft die je alleen kunt voelen op deze plekken! Een plek ver van alles en iedereen, een paradijs, ONS paradijs, waar we niet meer van weg wilden!! Het gevoel van vrijheid wat je op dat moment beleeft is onbeschrijvelijk mooi. Het is een gevoel wat je alleen op bepaalde momenten tijdens je reis tegen komt!! Een vallende ster, wij konden hier gewoon geen afstand van doen en hebben zeker een uur niks tegen elkaar gezegd en zitten spacen ver weg ingedachte..
Tja... en wat doe je als drie meiden alleen op een eiland zitten??! natuurlijk skinny dippen in een zee met prachtig lichtgevend plankton en onder een lichtgevende sterretjeshemel! Deze momenten staan op mijn netvlies gegraveerd en ga je voor je leven nooit meer vergeten!

8 april zat jammer genoeg ons paradijselijk avontuur erop. Back to Sihanoukville, waar een jungel party diep in het oerwoud van Cambodja op ons stond te wachten. Gelukkig verliep deze boottrip rustiger en kwamen we nog vroeg in de ochtend veilig in Sihanoukville aan. Het gezellige van Sihanoukville is dat je steeds alle bekende weer tegen komt en dus ook weer Jef onze lieve Belg en de mensen die je gewoon van het reizen kent. Na weer een dagje heerlijk op het strand ging de zon onder en zaten we gezellig met z’n alle een biertje te doen, good life!! We hadden geen idee wat het voor feest zou gaan worden maar we hadden er in ieder geval heel veel zin in. Haha wat hebben wij gelachen dat we bij de party aan kwamen! Als in de film, legally blond kwamen we op en top dressed bij een party aan waar ongeveer 6 under ground backpackers in een half open schuur stonden te dansen en spacen! Zo niet op onze plaats en in een andere wereld stonden we daar na bijna 1.5 uur rijden in the middle of nowhere! Nou ik kan vertellen, ook dit feest staat op mijn netvlieg gegraveerd! Er zat niets anders op dan ons te mengen tussen iets waar we net niet tussen pasten, go with the flow! Uiteindelijk echt genoten van de mensen, de muziek, de lichten, tja...... bizar om mee te maken zo ver weg van huis. We zaten in Cambodja op deze plek, diep in de jungle die we ’s morgens vroeg pas goed konden zien, wauww zo mooi!!!! Deze morgen was anders dan alle andere ochtende, de zon kwam op en wij liepen daar zonder dat we geslapen hadden, verwilderd rond pffff… haha wat een top avond evengoed!

9 april moesten we ’s avonds Sihanoukville verlaten, een plek waar ik met pijn in je hart weg ben gegaan. Maar te lang kan je er niet blijven want er is constant reuring en constant feest en leven.. dit houd je niet lang vol! Aan al het moois komt een eind, dus ook aan deze geweldige dagen! In een roze wolk verlieten wij die avond nog deze geweldige plek om met de nachtbus naar Siem Reap te gaan. Vol hoop dat we in de bus wat slaap in te konden halen van de jungle nacht gingen we op pad.. Het tegendeel bleek haha. Helemaal achterin de bus laten we op de motor die oorverdovende kabaal maakte en het zweet uit al je poriën liet stromen, wat een hitte! Half in trans van de zware nacht kwamen we ’s ochtends 10 april in Siem Reap aan. Ik was blij dat Marieke nog een tweede keer zei dat ze de bus verliet anders had ik daar 3uur later nog gelegen! De rest van de dag waren we tot niets meer in staat en hebben we rustig aan even pas op de plaats gemaakt!

11 april, Siem Reap, de plaats waar ‘Angkor Wat’ ligt. Een omgeving met prachtige tempels, hij staat net niet op de lijst van 7 wereld wonderen. Siem Reap ligt tussen allemaal palmbomen en het ziet er erg mooi uit! Het is een klein stadje, erg gezellig en leuke barretjes waar we Hetty en Jur weer tegen gekomen zijn. ‘Angkor Wat’ was prachtig, prachtige oude tempels. Je kan er uren in rond lopen en je ziet de een na de andere waanzinnig mooie tempel! Voor het eerst sinds tijden weer een dagje alleen met Mariek en dat voelde goed! De hitte van de zon en alle indrukken van de omgeving waren slopend genoeg. Als je dan ook nog een hele groep mee hebt die ook allemaal een eigen mening hebben word je gek! Vanaf ’s ochtends 10.00uur tot zonsondergang waren we op pad geweest, bekaf kwamen we in het hotel aan. Het was de laatste avond met Karlijn en dat konden we niet zomaar voorbij laten gaan. Jur en Hetty waren al weer op doorreis! Ik kan je vertellen dat het heel raar voelt! We zijn één hele maand met haar op reis geweest, waarvan de laatste 2 weken 24 uur continu bij elkaar en zeer intens!! Gek dat je dan afscheid moet nemen. Hoe vaak wij wel niet zeiden tegen elkaar hoe waanzinnig we het hebben gehad! We hebben deze weken echt een engeltje op onze schouders gehad!! We hebben de avond afgesloten in style en er een geweldige stap avond van gemaakt!! Goeie afsluiting van een geweldige periode!

12 april ging het wekkertje al om half 7. 7 uur zouden we opgepikt worden maar ze waren ons vergeten! Dat we de organisatie belde vertelde ze ons dat ze vanwege Nieuwjaar 4 dagen gesloten zijn… klein probleempje.. Uiteindelijk toch goed gekomen en werden we met een tuktuk naar een mini busje gebracht die al helemaal vol was. Marieke werd voorin gestopt met wat tassen in haar rug en ik stond nog fijn buiten!!! Bleken twee mensen een verkeerde ticket te hebben maar toch dezelfde kant op te moeten dus mochten ze blijven zitten. Uiteindelijk werd ik op een gammel krukje in het gangpad geplaatst waar slapen geen mogelijkheid was! Beetje jammer na maar 3uur geslapen te hebben. De grensovergang van Cambodja naar Thailand en de overstap op de boot ging soepel en verliep zonder problemen maar met heel veel wachttijd tussendoor. Uiteindelijk kwamen we om half 9 ’s avonds bij Apple bar aan in Ko Chang. Ko Chang is een eiland redelijk dicht bij Bangkok en behoord gelukkig niet tot de overstroomde eilanden van afgelopen week! We zaten dus mooi met droge voetjes! Snel wat eten naar binnen gewerkt en op tijd ons bedje ingegaan!

13 april, Happy Newyear!! Bijna het klokje rond geslapen vannacht, snel ontbeten en maar weer eens een internetcafé opgezocht. Toen we vanaf het café terug liepen begon het al. Mensen die je nat gooiden en die met drank op straat liepen. Niet wetende wat er komen zou hadden we ons toch maar omgekleed en daar was ik achteraf heel blij mee! Bij de Apple Bar was het feest al in volle gang. Nieuwjaar wordt hier gevierd met baby poeder, drank, muziek en waterspuiten! Op de wegen rijden grote trucks met water en babypoeder gooiende mensen erin. Overal dansen mensen op de straat. Alle kroegjes zijn vol en overal gezelligheid. Één voordeel van de babypoeder, de volgende dag had ik een babyzacht huidje!! :D ’s middags zijn we na de lunch even op het strand gaan liggen en zijn we de drukte even ontvlucht. Voor het eerst sinds de start van mijn reis, niet echt leuke mensen ontmoet! Ik denk dat dat komt doordat Kho Chang een echt vakantie eiland is waar veel ook gezinnen en mensen heen gaan voor een weekje strand. Heel anders dan het echte backpacken en trekt weer hele andere mensen aan. Even goed weer een erg gezellige avond gehad waar ik vriendschap heb gesloten met een boom!! Twee weken later voelde ik de buil nog zitten, niet best. Hij kreeg me in één klap tegen de vlakte! Blij dat het op het strand was en de landing ten minste zacht was! Doordat Marieke mensen zag aankomen met poeder en water begon ze te rennen en gillen, ik zag niet direct wat er gebeurde dus vloog blind een andere kant op en dacht onder een boomtak door te kunnen duiken! Wat ik niet had gezien was dat er aan de andere kant een heel stuk boom nog uitstak en deze gaf niet mee! :D resultaat, kots misselijk en knallende koppijn! My Lucky day want sinds vandaag is mijn oorontsteking ook weer goed aanwezig! Dit alles mocht de pret niet drukken en bracht ons nog even bij een concert waar ons engeltje weer aanwezig was. Vlak voordat we naar binnen gingen was er een gevecht uitgebroken wat eindigde in een zot die zijn pistool pakte en in de lucht begon te schieten! Het concert werd stil gelegd en deze mensen zijn eruit gezet, vlak voordat wij binnen kwamen!

14 april heb ik jullie al vroeg in de ochtend kunnen verblijden met een ellenlang verhaal! Het was slecht weer dus mooi tijd om even een paar uurtjes op internet te vertoeven! Toen we klaar waren kwam net de zon door en zijn we richting het strand gegaan. Wat een Timing!! De rest van de dag en de dag erna, rustig voorbij laten gaan.. ook wel eens fijn, lekker bijkletsen, grappig dat we na bijna 3 maanden nog steeds gespreksstof hebben!

16 april, ons laatste dagje op het eiland waarna de drukte van Bankok ons weer gaat verwelkomen!
We hebben nog een snorkeltrip geboekt met een speedboot. Het was prachtig weer en de hele ochtend zijn we rond verschillende eilanden gezwommen waar we konden genieten van geweldige vissen etc. in alle kleuren. Echt blij dat we dat nog hebben gedaan. ’s Middags kwamen we bek af weer bij Apple bar aan waar we voor de laatste keer de zon in de zee hebben zien zakken! Ko Chang hebben we afgesloten met een heerlijke uitgaansavond op het strand. Overal heb je kleine vonders waarop kussentjes liggen en je rustig met uitzicht op zee een drankje kan drinken!

17 april, op naar Bankok! Gister avond hadden we al te horen gekregen dat de bus ons niet op kon pikken dus zelfstandig naar de pier en dat heb ik geweten! Ik paste niet meer in de truck dus ging aan de buitenkant van de truck. Echt levens gevaarlijk probeerde ik me staande te houden op allemaal kronkel wegen mijn leven niet zeker! Bij aankomst kon ik mijn vingers niet eens meer recht krijgen zo verstrakt stonden ze! Bij de pier kwam de boot al aan wat een beroerde trip was in combi met mijn oren. De motor galmde zo hard door mijn hoofd heen dat het net was of ik met mijn hoofd in de motor zat! Aan land aangekomen hadden we veel geluk doordat de mini fan al klaar stond om ons naar Bangkok te brengen. Het busje zat weer lekker volgepropt maar vloog als een haas over de weg! Voor we het wisten kwamen we in op Kho San Road aan! Daar zijn we weer naar ons oude en vertrouwde hotel gegaan met zwembad op het dak, van de eerst dagen Thailand!! De laatste dagen hebben we een strakke planning wat de nodige concentratie verschaft! Shoppen, massages, vissen die aan je voeten eten, cadeautjes kopen, het paleis, de grootste Boeddha ter wereld, China town en ook nog bij het zwembad liggen en uit gaan! Achteraf kan ik je vertellen, Het is ons gelukt!!!! Behalve de planning om op tijd in ons bed te liggen deze eerst avond. Maar uiteindelijk lagen we om 1 uur voldaan van het shoppen in ons bedje!

18 april al op tijd richting het paleis en de wereldberoemde Boeddha. We moeten goed op schema blijven! Wat niet meeval want alleen al het paleis bezoeken nam de hele ochtend in beslag. Dit vooral doordat we twee stops te laat van de boot stapte waardoor we een heel stuk terug moesten lopen! Dit gaf ons wel een extra kijkje door de achterstandswijken van Bangkok. Over de lokale markten en door deze wijken kreeg je weer een ander beeld van de grote stad! Uiteindelijk kwamen we pas om 5 uur terug op Kho San Road en moest er nog heel veel gebeuren. Dus alles werd goed in elkaar gepuzzeld. Snel douchen, internetten (laatste dingen voor de vlucht uitprinten) shoppen, daarna uit eten en naar de vissen en uitgaan!! Bijna ons hele lijstje afgewerkt alleen nog laatste cadeautjes en een massage! Dat kan morgen nog! Uitgaan was echt super gezellig en tussendoor bedachten we nog even een Thaise massage te pakken! Dit was heavy!! Met zijn hele lichaamsgewicht probeerde hij mij een goed gevoel te geven wat het tegendeel bereikte! Niet best, wat deed dat zeer! De volgende dag voelde ik alle spieren in mijn lichaam en moest ik nog een massage pakken om deze eerst mijn lichaam te laten verlaten!

19 april, last day in Azië echt jammer, de tijd is omgevlogen! Op tijd ons bed uit, uitchecken, spullen opslaan en de straat op voor de laatste dingen! Nog een heerlijke massage genomen die deze keer wel voor herhaling vatbaar was! Aan het eind van de dag nog even uitpuffen bij het zwembad en om 22.00u al richting het vliegveld! Het moest zo zijn dat we een oranje taxi kregen die ook nog Rihanna voluit draaide! We hebben de taxi chauf nog even verblijd met onze zangtalent en hebben Thailand vaarwel gezegd….
De zenuwen gierden door mijn lichaam wat uitte in een hyper actieve Annie die stuitterend over het vliegveld zwierf! Ohhh… wat zag ik tegen de vlucht op. Wat had ik graag mijn vlucht gemist en over land naar huis gegaan!! Gelukkig liet Marieke dit niet gebeuren en vloog ik om 2 uur steeds hoger en hoger richting Egypte. Dit keer allemaal een eigen tv’tje wat mij bezig hield de hele nacht want een oog dichtdoen dat was er heel slecht bij! Van de spanning kon ik geen moment stil zitten en werd. Na alle mogelijk standjes op mijn stoel uitgeprobeerd te hebben, inclusief achterstevoren ben ik maar weer een nieuwe film gaan kijken.. Het viel me mee dat de duitser naast me nog geen commentaar gaf! :D Gelukkig twee films later, zonder al te veel pijn en met een klein uurtje slaap kwamen we in Egypte aan! Wat een vreselijk vliegveld, die mannen en de cultuur, bahh.... Het is ondertussen alweer 20 april en 7 uur ’s ochtends. We hadden nog drie uur de tijd voordat we verder huiswaards gingen. Alles verloopt soepel. De reis zit er op echt super jammer maar ook wel weer leuk om iedereen weer te zien! Het laatste stress momentje is altijd nog het wachten op de tassen! Blijft spannend! You’ll never know! Gelukkig zaten onze tassen er bij en konden we met gebruinde gezichten ons welkomstcomité begroeten! Alma, Cees, Thijs, Wessel en Bas waren van team Annie aanwezig en voor Mariek stonden Jim, Trudy, Floor en Arian klaar. Thuis zaten Margriet, Herbert, Bert en Frits al in de tuin te wachten! Helemaal leuk!! Maar toch gek om weer thuis te zijn! Drie maanden later dan ik ben vertrokken en heel veel dingen wijzer heb ik alle dingen opgeschreven die ik heb geleerd. Nu nog de kunst om deze uit te blijven voeren!! In ieder geval, geniet van je leven!

Nu bijna 4 weken verder even een update van mijn oor aangezien dat toch de rode lijn is geweest in mijn reis! Hij is nog steeds ontstoken en ik hoor nog niet veel. Ik moet nog 5 weken door blijven druppelen aangezien ik een overschot aan pillen heb gehad in Azië vallen pillen niet meer onder de mogelijkheden! Begin juli kijken ze weer hoe het is gevorderd en krijg ik meer te horen hoop ik :D

Iedereen heeeel erg bedankt voor het volgen van mijn verhalen of het sturen van mailtjes! Het is altijd fijn als je zover weg bent dat je privé berichtjes krijgt! Ik heb een top reis gehad en dit zal zeker niet mijn laatste zijn! Heeel veeel liefs

• 16 Mei 2011 - 13:00

Cock:

hoi die ank nou ik zou net gaan lezen maar zag dat ik er een weekje voor moet uit trekken. je zult later dus mijn reaktie zien haha

• 16 Mei 2011 - 13:06

Fysio:

Jezus...wat kan jij schrijven :)

• 16 Mei 2011 - 13:27

Moos:

wat een verhaal weer mop!!!
    super leuk om te lezen!
    ben wel blij dat je weer veilig thuis ben!!
    kuzz

• 16 Mei 2011 - 13:45

Tante S:

Je weet het idd allemaal mooi op te schrijven! Al met al een geweldige reis. Gelukkig heb je met deze reis bereikt wat je wilde, alles op een rijtje krijgen! Hou dat vol!!! Bedenk wel, er zijn mensen die op een veel midere leuke manier alles op een rijtje moeten krijgen... Om het met zo'n reis te "mogen" doen is toch helemaal geweldig! Dikke kus en tot op familieweekend! Ik heb er zin in, jij ook?

• 16 Mei 2011 - 14:26

Joyce:

Leuk om zo nog even het laatste gedeelte van je reis te mogen lezen ook al ben je alweer even terug! ;) Denk maar vaak genoeg aan deze trip terug dan komt het helemaal goed! X

• 16 Mei 2011 - 14:51

Ineke:

Ha die Annek,

Weer met veel plezier je reisverslag gelezen, het lijkt of ik er een klein beetje bij ben!
    Fijn dat jullie weer heelhuids thuisgekomen zijn en dat het reizen naar meer smaakt kan ik heel goed begrijpen, dus wat let je!!

Wat hebben jullie veel beleefd en wat zijn die maanden omgevlogen. Goed dat je de dingen nu kunt relativeren, die reis heeft je veel gebracht.

En nu weer wennen aan het kleine nederland waar alles zo georganiseerd is, niet verkeerd soms.

Hoop je gauw weer te zien en beterschap met je oor.

Knuffel van Ineke

• 16 Mei 2011 - 16:52

Fred:

en de foto's van het skinny dippen....?
    haha
    leuke verhalen weer Anneke !

gr Fred

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009