ons chili avontuurtje! - Reisverslag uit Arica, Chili van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu ons chili avontuurtje! - Reisverslag uit Arica, Chili van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

ons chili avontuurtje!

Door: Michael en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

19 December 2012 | Chili, Arica

Hey lieve mensen,

Het is weer eens tijd voor een update. Tijdens deze heerlijke kerstperiode zitten wij ook niet stil!

De laatste dag Turija (Bolivia) was heerlijk rustig. We zijn naar een rustig stuk zwemwater gegaan, waar eigenlijk alleen maar locals zwemmen. We waren letterlijk een bezienswaardigheid! Erg leuk om dit weer eens te ervaren sinds ik van Afrika terug ben. De 11e vertrokken we aan onze doodenge tocht richting Orura. De enige route uit Tarija. We zaten voorin de dubbeldekker bus die over smalle bergweggetjes langs een diepe afgrond, dwars door een gigantische onweersstorm reed… hmm.. ik heb wel eens relaxter gezeten.. daarnaast zat ik met Mike zijn regenpak in de bus, aangezien deze bussen waarschijnlijk niet voor het regenseizoen zijn uitgevonden...

’s Ochtends vroeg kwamen we in Orura aan, waar we besloten direct een busrit van 11 uur door te pakken naar Arica, Chili. Het vooruitzicht van zon, zee, strand en koude drankjes, maakte ons al helemaal warm, in dit koude hooggelegen plaatsje. Deze bus trip richting Chili bracht ons met een beetje fantasie weer een beetje terug naar Nederland en de witte winterdagen. Door de woeste besneeuwde bergtoppen waar we langs reden en de bevroren teentjes in mijn schoenen. Deze handige twee backpackers waren namelijk weggegaan in korte broek en slippertjes. Onderweg lazen zij vol ongeloof in de Reisbijbel, dat de dagen in Oruro altijd koud zijn. Wees dus voorbereid! Haha hmmm… kan er nu gelukkig om lachen, nu mijn tenen weer tot leven zijn gekomen!

Elf december kwamen we uiteindelijk middennacht in Arica aan. Een paar uur later maar flink warmer! Mijn oren stonden door de gigantische daling op knappen en de Chilenen spreken met een verschrikkelijk snel en onverstaanbaar accent, waardoor de aankomst wat chaotisch was maar al snel was het ons gelukt om een taxi te krijgen die ons naar het centrum bracht. De naderende zeelucht, geeft je direct een gevoel van vrijheid en rust. Ons eerste hostel waar we aankwamen zat vol en de tweede was een beetje boven ons budget, maar de behoefte aan slaap na twee dagen in de bus gezeten te hebben, was zo sterk dat we neerploften en in een diepe slaap verzonken. Het eerste wat we de volgende dag na het overstappen naar een goedkoper hostel deden, was naar het strand gaan! Jeetje wat een pracht! Samen met Arianne en Monique (Canadezen) hebben we de dagen versleten met strand, borreltjes, chillen en eten.. wat kan het leven toch simpel zijn.. De meiden trokken door naar andere plaatsen en wij besloten nog wat dagen tot rust te komen. And we did; Not! ’s Middags 14 december, liepen we door de hoofdstraat op zoek naar een leuke plek om een kerstkaartfoto te maken waar we twee jongens zagen zitten, verscholen achter een meter bier. Nadat ze ons groette, vroegen ze ons een glaasje mee te drinken, wat uiteindelijk eindigde in een gigantische party night tot in de late uurtjes. Deze Chileense (Maurice), werkte als party planner in de toerisme en wist hierdoor alle goede, superluxe en dure spots te vinden. Uiteindelijk belandde we 7 uur ’s ochtens, uitgeput ins ons bedje en kwamen we de 15e. de rest van de dag niet verder als het strand en de mc Donalds.. of al places! Dit hebben we daarna gelukkig goed gemaakt met een dagje golfsurfen. Wat een kracht heb je daar voor nodig en wat hebben die golven toch een ontzettende kracht! Wel een super vette ervaring, als je uiteindelijk blijft staan op je bord en zonder zeewater in je keel, het strand haalt! De rest van de dagen zijn we druk geweest met het regelen van ‘officielere zaken’. Jaja verplichtingen gaan ook hier door hoor! Zorgverzekeringen, verkopen van Mike zijn huisje… het begint er toch op te lijken, dat het gaat lukken om zijn huisje te verkopen. Ten minste. Als er genoeg tijd is om dit nog voor nieuwjaar af te ronden.. Wat krap gaat worden, want het is al de 18e.

Vandaag hebben we onze spullen weer gepakt en zijn aan ons nieuwe avontuur begonnen. We laten chili achter ons en zetten Peru nu op de agenda! We zijn vanmorgen in Tacna aangekomen, een boarder plaatsje waar we waarschijnlijk niet te lang zullen blijven. Na twee nachtjes lekker eten en shoppen in het toch wel goedkopere Peru gaan we weer door naar Ilo de Moquegua(Peru), een klein kustplaatsje tussen Arequipa(Peru) en Tacna(Peru). Hier verblijven we de dagen voordat we met kerst en oud-en-nieuw in Arequipa zitten. Dit schrijvende realiseer ik me dat dit waarschijnlijk het laatste verslagje wordt voor kerst en misschien ook wel voor oud-en-nieuw. Iedereen dus ook via deze site mooie dagen toegewenst!

liefs Michael en Anneke

• 20 December 2012 - 09:57

Mariska:

Hi Anneke en Michael!

Goed om te horen dat het nog steeds goed gaat met jullie!
    Geniet lekker van het warme, zonnige weer en alvast fijne feestdagen!!

Liefs,
    Mariska en de MEE collega's ;)

• 20 December 2012 - 11:34

Margriet:

Hallo daar in het verre Peru! Het is erg leuk om jullie verslagen te lezen,mooie beschrijvingen en ook echte verhalen..zoals over bevroren tenen en korte broeken in een koud berggebied haha.Te gek dat het huisje van Michael bijna verkocht is, geeft ook weer ruimte lijkt me. Lekker blijven genieten en chillen en fijne en bijzondere dagen daar op het Zuid-Amerikaanse continent! Dikke Knuz, Margriet.

• 20 December 2012 - 11:46

Zigterman Opa En Oma:

hallo lieverds fijn dat we weer wat lezen van jullie wat een avonturen geniet er van bij ons is het weer wat rustiger na al het feestgedruis maar het was geweldig we hebben zo,n mooie dag gehad om nooit te vergeten ondanks dat er een paar niet bijwaren en van EWOUT EN ERICA was ook heel apart in een kasteeltje ook een fijne dag we wensen jullie fijne kerstdagen toe en een goede jaar wisseling
    liefs OPA EN OMA

• 20 December 2012 - 12:44

Vero:

Julllie ook fijne feestdagen !!! Jullie genieten nog met volle teugen heerlijk om jullie verhalen te lezen !!En uiteraard een goede jaarwisseling als het goed is zitten wij rond die tijd in Hoi An dat leek ons wel een leuk plekje;-)!!Vlgd jaar proosten we weer samen.XX

• 20 December 2012 - 13:58

Arjan:

Hoi hoi!

Echt cool al die mensen die jullie onderweg ontmoeten!
    Heel veel plezier in Peru en fijne kerstdagen aldaar met z'n tweeën!
    Arjan

• 20 December 2012 - 15:37

Toni & Linda:

Ik was altijd sceptisch tegenpver lange en verre reizen maken..........Maar nu ik dit zo lees en foto's bekijk word het gevoel toch wel een beetje anders ;-)

Veel plezier nog daar en we spreken elkaar.

Groetjes vauit Olanda

• 20 December 2012 - 18:33

Eefje:

Hola hola!
    Als ik die verhalen zo lees denk ik... Waarom ben ik nog in NL?
    Echt geweldiger jullie allemaal meemaken en doen, vooral die onverwachte dingen zijn leuk he, maja, eigenlijk weet je sowieso nooit wat je te wachten staat...
    Heel veel plezier nog en jullie ook hele fijne dagen!!!

• 20 December 2012 - 18:36

Paul:

Heerlijk!!

lekker genieten van mooi weer!!
    koude tenen in slippers wordt je ook zat ;-)

An thanx voor de tips in je mail.

Mocht de wereld morgen niet vergaan wens ik jullie veel plezier op de rest van jullie reis!!! ;-)

x paulus.

• 22 December 2012 - 11:19

Opa De Wit:

Van het koude holland wens ik jelie fijne feest dagen en gelukkig en gezond nieuwjaar

• 22 December 2012 - 22:25

Belinda:

Heerlijk joh dat jullie even lekker hebben genoten van zon, zee en strand! Hele fijne dagen en geniet van je laatste kerst als niet tante! Het zit nog lekker warm bij me :) Xx

• 23 December 2012 - 18:19

Lies:

Wij wensen jullie ook hele fijne kerstdagen en een reislustigmooi 2013. Hier genieten we niet echt van de grijze korte dagen maar wel van elkaar!

Liefs tante Lies
Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009