Sucre deel II - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Sucre deel II - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Sucre deel II

Door: an en mike

Blijf op de hoogte en volg Anneke

26 November 2012 | Bolivia, Sucre

Als eerste een grote dank voor alle leuke en lieve berichten! Super fijn om te merken dat iedereen je volgt en contact in deze drukke tijden! Sinterklaas al bijna voor de deur! Heel gek idee dat deze vrijgevige man gewoon weer bij jullie in de rondte loopt! Wij zijn bezig om wat te plannen voor kerst.. plannen is een beetje tegen onze principes maar ja.. met kerst en nieuwjaar wil je ook niet onder een brug moeten slapen he!

22 november, was een heerlijkheid. Na een opgesloten woensdag is vrijheid echt een genot! We zijn nu officiele Boliviaanse burgers en heten Anekita en Miguelo. Vanmorgen mochten we ‘gewoon’ naar buiten. Tenminste.. dat had gekund. We moesten ons spijtig genoeg goed inpakken tegen de zon, aangezien wij op deze saaie woensdag van gister, zo slim waren geweest om ‘even’ een boekje te gaan lezen in de zon! Hahaha, zwaar verbrand zaten we een uur later op onze kamer. Handig! Gelukkig is het ondertussen al bijgetrokken. De ochtenden zitten nog steeds vol met ‘Spaans’ wat langzamerhand steeds beter gaat! (we gaan het natuurlijk proberen, Miriam, met een beetje hulp komen we ver!) Erg fijn, want we beginnen langzaam onrustig te worden en willen weer graag op doorreis. Het hostel is op zich prima, maar de kamers in samenwerking met twee schoonmakers, zorgen voor een behoorlijk negatieve ambiance. Negeren je als je hen iets vraagt, liggen de hele dag stiekem in het achterste gedeelte te slapen, beginnen ’s ochtends om 7 uur met schreeuwen en muziek luisteren naast je deur, kortom ‘liever lui als moe’ is hun motto waarschijnlijk. Vrijdag zijn we met een hele groep naar echt een ‘goddelijk’ restaurant gegaan. Hopelijk knapt Mike wat op zodat we daar vanavond weer heen kunnen maar de kans is klein. Hij zit nu al bijna drie dagen meer op het toilet dan dat hij echt tot actie kan over gaan. Hoogst waarschijnlijk het Boliviaanse water wat je níét kan drinken uit de kraan. Gister viel het kwartje waarom dit niet kan..

Wij hebben gister, zondag 25 november, namelijk de hele dag een Inca trial gelopen en zijn naar een krater geweest. Dit was op 3000 meter hoogte waar we overigens voor het eerst cocabladeren hebben geprobeerd. Coca is een plant waar cocaïne van gemaakt kán worden. (geen zorgen maken dus moeders, het is nog géén cocaïne.) De Inca’s en andere lokale stammen gebruiken het hier, in Peru en Equador bijna dagelijks als o.a. energiebron. Ook helpt deze plant tegen hoogteziekte, honger en vermoeidheid. Ze maken er hier thee en snoepjes van de cocabladeren of zuigen er gewoon op. De Incatrial was een super mooie tocht over het pad dat de Inca’s al meer dan 500 jaar geleden liepen om de handel te bedrijven. De middag zaten we midden in de krater met rond om ons, niets anders dan bergen en woeste natuurlijk, prachtig zo’n ongerepte omgeving. Deze krater is gevormd door een meteorietinslag meer dan 50 miljoen jaar geleden. Dit gaf een prachtig effect. Naast dit uitzonderlijke natuurverschijnsel was het enige dat we zagen een mega lange buis langs de bergen.. Wat blijkt, dat is de waterleiding die vanaf een dropje hoog in de bergen komt en heel de hoofdstad van Bolivia, Sucre voorziet van water. Dichterbij komend, zagen we dat de helft van de buis was afgesloten is en de andere helft gewoon open ligt. Stenen, zand, regen, viezigheid en meer.. alles heeft de mogelijkheid het Boliviaanse drinkwater te betreden.. conclusie; niet drinken dus (Mike )! De dag verder was prachtig, heerlijk genoten van de natuur, rust, prachtige route en ook fijn om weer eens actief bezig te zijn. We voelen ons langzamerhand lichtelijk sloom!
Vandaag 26 november hadden we onze laatste les. De basis is er. Vanaf nu moeten we zorgen dat we de verkregen informatie eigen maken en veel gaan oefenen. Morgen reizen we door naar Potosi, dit ligt op 4070 meter hoogte. Dit wordt de ultieme test tegen hoogteziekte voor onze zelf gemaakte coca-thee.

Liefs,
An en Mike

• 26 November 2012 - 22:09

Opa En Oma :

hoy jongelui we hebben weer alles gelezen hoe gaat het nu MIKE geen ongekookt water drinken je moet wel gezond weer thuiskomen bij ons is alles goed eenbeetje zenuwachtig voor 9 12 maar alles is geregeld door de regeltantes dus dat zal welgoedkomen ....geniet er van liefs OPA EN OMA

• 26 November 2012 - 22:22

Kathy En Tijn:

Buenos Dias amigos, como estas?

Hoe vinden jullie de coca? Thee is best te drinken toch?

Mike, sufkut, je drinkt toch geen water uit de kraan in Bolivia. Tenzij je nog wat kilo's kwijt moet, dan is dat een vrij goedkope oplossing hahahahaha.
    Hopelijk knap je snel weer op, anders maar een diacure-tje ;-)

Klinkt echt super leuk al jullie verhalen, ik zou het niet erg vinden om te ruilen hoor!
    Zaterdag hebben we halloween feestje gehad, toen hebben wij jullie wel ff gemist hoor. Maar het was een mooi feesie weer. En die koppen van ons, hahahaha, gewoon super mooi lelijk.

Nou lieverds, weinig te melden verder. Have fun, maar dat lukt jullie wel.

dikke kus van ons

• 27 November 2012 - 10:10

Opa De Wit:

Jelie zien wel weel he.nu geniet er maar van.
    Daar in het vereland met en warme zon
    En goede leer om niet ziek te worden.
    Tot en neiuwe mail greoten Opa de Wit.

• 27 November 2012 - 11:44

Arjan:

Zo, weer even bijgelezen! Is er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten. Wat een ontzettend leuk en mooi avontuur weer! Prachtige verhalen en we wachten weer op de foto's. Heel veel (reis)plezier!

• 27 November 2012 - 17:57

Moos :

leuke verhalen weer allemaal!!!!
    succes met de doorreis en je talenknobbel vergroten hahahah!
    doe voorzichten en vooral lekker genieten en gek doen!!!!!

kuzz moos

• 28 November 2012 - 14:00

Ruth:

Hé Mike en Anneke,
    We lezen jullie verhalen met veel plezier! Goed (nouja..) te horen dat de spulletjes uit ons hulppakketje goed van pas komen. Hopen dat je snel beter wordt en weer optimaal kunt genieten! ORS-schepje? ;-)
    Veel plezier!

• 28 November 2012 - 18:25

Paulus:

He wereld reizigers!!

Goed om te lezen dat jullie tot rust komen!!
    Alleen niet exht slim dat je dat op de wc doet mike........;-)

Enjoy!!!

Xxx

• 28 November 2012 - 18:36

Mama:

Hoi jongelui, een moeder moet leren loslaten he...........dus ik probeer me dan ook geen zorgen te maken over enge vissen, motor rijden en coca bladeren en wat er nog allemaal meer voorbij gaat komen :)
    Geniet er van en zie dat de regen cape al zijn nut heeft gehad, dikke kuzzzzzzzzzzzzz mama

• 29 November 2012 - 13:14

Margriet:

Lekker dat de lessen erop zitten en jullie weer aan het reizen gaan....met veel gekookt water en dia-cure in geval van nood.
    Klinkt mooi, die vulkanische omgeving, weer een mooi beeld op je persoonlijke harde schijf.
    Hier begint het langzaam kouder te worden, we gaan komend weekend naar het vriespunt volgens de KNMI... lekker hoor, hoort bij december. Komend weekend Sinterklazen met de grote dobbelsteen, helemaal gezelli!
    Jullie nog veel plezier en ik kijk weer uit naar de nieuwe verhalen. Knuz Margriet.

• 30 November 2012 - 17:07

Lies:

hallo Anekita en Miguelo,

Leuk om weer wat van jullie te lezen.
    Wij (alma en ik) 'reizen' ook een beetje.....naar Harlingen!
    Leuke dagen gehad maar de verslagen van jullie lezen toch wat spannender....

liefs tante Lies

• 01 December 2012 - 14:50

Vero:

Dag schatjes

Wij denken zeker af en toe aan jullie hoor !! Zoals Keet al zei we hebben jullie wel een beetje gemist met het haloweenfeestje het was weer super de 1 nog gekker geschminkt als de ander...inclusief wijzelf dussss we hebben wel weer iets om te overtreffen vlgd jaar...

Leuk om jullie verhalen te lezen we hebben An dr andere blogs ook gelezen van Azië zo komen we vast op wat ideetjes....!!Nog maar een paar weekjes vertrekken wij ooooooook!!!!!!!

Lieverds geniet en Mikey koop maar gewoon flesjes water bespaard je een HOOP!!!! narigheid hahahaha!

Dikke kus Vero

• 01 December 2012 - 17:25

Arian:

Klinkt heel erg relaxed allemaal.. Misschien ook lekker om te horen dat het hier nu pittig guur begint te worden. Geniet ervan!!

• 05 December 2012 - 14:44

Opa :

hoi jongelui, alles goed hier, drink maar bier, dat is gezonder.

groetjes louis
Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009