Sucre, Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Sucre, Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Sucre, Bolivia

Door: An en Mike

Blijf op de hoogte en volg Anneke

21 November 2012 | Bolivia, Sucre

18 november.
Het regenseizoen is begonnen!! Gisteravond waren we bij een outdoor lokaal optreden toen het losbarstte. Nederlanders kunnen hier ‘U’ tegen zeggen. Sprintend terug naar het hostel dwars door de wolkbreuk gepaard met zwaar onweer en dat in de bergen! Wat een chaos, waarbij we het geluk hadden dat we net op dit moment de weg kwijt raakten!%$# Gelukkig vonden we uiteindelijk ons Hostel terug, maar een droog stukje kleding was niet meer traceerbaar.. Het regenseizoen betekent hier, dat er met enige regelmaat flinke buien vallen. Vandaar dat het na onze tweede Spaanse les, de rest van de dag weer heerlijk weer was zodat wij de stad wat konden verkennen en leuke dingen konden plannen. Na onze 3e ochtend Spaans, begonnen we het iets wat somber in te zien. Het is behoorlijk aanpoten om de taal onder de knie te krijgen en je wilt ook niet de hele dag in je kamertje blijven studeren. ’s Middags hebben we een offroad tour gedaan door de bergen van Sucre, Boliva. Ik op een quad en Mike op een offroad motor, die naar zijn mening lang niet genoeg capaciteiten had om hem de bergen eens goed te laten ervaren! De motor was gewoonweg té langzaam… In plaats van over de plassen te scheuren belandde hij er daarom midden in.. Aangezien deze motor hierdoor Anneke-proef bleek te zijn, heb ik hem ook nog even uitgetest en overleefd! Wat een geweldige ervaring!
De rest van de dagen vullen zich tot nu toe met lessen en huiswerk. Toch hebben we het er voor over. We hebben nu onze vierde ochtend les gehad en merken dat alle informatie nu langzaam een plekje begint te krijgen. We zijn er nog lang niet maar de ‘wil’, is er.

Vandaag is het woensdag de 21e en moeten we de hele dag binnen blijven. Wat Napolion 400 jaar geleden is begonnen, zetten de Bolivianen voort. Heel Boliva moet de hele dag binnen blijven zodat de tellers, het volk kunnen tellen. Ieder die zich op straat laat zien, wordt opgepakt. Gister was het daarom net of de honger winter was losgebarsten. De bakkerij was uitverkocht en in de winkels liepen tallozen mensen voedsel in te slaan voor deze ‘bijzondere’ dag. Jammer alleen dat ze de drank afdeling afgesloten hadden om indoor party’s tegen te houden.. Ik moet zeggen, vreemde ervaring om op gesloten te zitten in een gebouw.. Voor de ramen zit een ijzeren raamwerk en ze hebben de deuren op slot gedraaid.. Gelukkig is dit voor ons, in tegenstelling tot veel andere mensen, een één daagse ervaring en mogen we morgen ons eigen pad weer uitstippelen!

Liefs Mike en Anneke

• 22 November 2012 - 19:03

Mama:

hoi jongelui
    heerlijk om je stem gehoord te hebben, en fijn dat jullie het zo goed hebben samen :)
    maar denk wel om al dat crossen en enge dingen doen he, het kan te gek

dikke kuzzzzzzzzz mama

• 22 November 2012 - 20:18

Opa En Oma Zigterman:

hallo jongelui regende het zo erg en je had geen plu mee het gaat ook niet verder dan je velletje het scheeld ook weer een douch beurt verder is hier alles goed we hebben weer een achterkleinzoon er bij een schatje hoor ge lukkig alles goed nou geniet er van maar doe wel voorzichtig liefs opa en oma

• 22 November 2012 - 21:56

Paul En Vero:

Goed om te horen dat jullie ook nog een beetje moeten werken met jullie luie reet!!!
    En dat het bij jullie ook regent!!!
    En dan nog klagen ook dat je een dagje binnen moet blijven.......
    TERECHT!!!

Ik ben wel blij voor jullie dat jullie nog ergens meetellen....... ;-)

Nou...... genoeg flauwe grapjes.....

ENJOY!!!

• 22 November 2012 - 21:58

Martijn:

Vriendjes, vriendje hier!! Wat een mooie en leuke verhalen allemaal!! Jullie genieten er duidelijk van. Have fun! En succes nog ff met de regen! Martijn

• 22 November 2012 - 23:06

Ineke:

Ola amigos,

Wat goed om Spaanse les te nemen, wel zo handig in die contreien om je goed verstaanbaar te maken . Hadden jullie thuis ook al wat geoefend?

Wat apart en ook wel enigszins griezelig om opgesloten te zijn. Komt er dan iemand langs om te "tellen"

Maar al met al genieten jullie, dat is wel duidelijk.

Hier in ons koude kikkerlandje is de goedheiligman al aangekomen, hij is al aardig geïntegreerd en spreekt vloeiend Nederlands.

Kleine Samuel heeft zijn intrede in de familie gedaan, maar dat weten jullie vast al.

En wij leven naar de bruiloft van Ewout en Erica toe, 12-12-12 komt al aardig in zicht.

Lieve An en Michael, veel reisplezier en wees voorzichtig.
    Leuk om jullie belevenisssen te lezen en de foto's te zien.

Lieve groetjes van mij.

• 22 November 2012 - 23:17

Marieke:

Haha...ow ja dus daarom tijd zat om een verhaal te schrijven;) voor ons wel weer leuk!!

Maar wel bizar zeg..

Weer leuk verhaaltje an en mike! en leuke foto's van julie stoere motor en quad;) en natuurljk was is niet te langzaam voor mike..snelheidsduiveltje!

Luitjes..succes met jullie spaans he! ik verwacht er veel van als jullie terug zijn.. haha
    tis ook best een lastige taal, maar jullie hebben elkaar ook om het uit te proberen!

Ejoy...liefs marieke

• 23 November 2012 - 11:13

Joyce:

En zijn jullie inmiddels meegeteld bij de bevolking?
    Wat een ervaringen...

An je hebt afgelopen zaterdag een ware rugby wedstrijd gemist!
    Jij mag straks meedoen in de revanche wedstrijd... ;)

Have fun!

• 23 November 2012 - 15:52

Brenda:

Hoi lieverds!

Wat bizar die dag binnen! Wel weer een ervaring rijker haha ;-)
    Spaans is nog lastig he. Maar...de aanhouder wint. En gewoon veel oefenen. Komt wel goed met jullie!

Dikke kus

• 24 November 2012 - 17:34

Anneke:

Heey allemaal,

Jaa, vanaf nu tellen we officieel mee tot de Boliviaanse burger haha!
    Spaans gaat goed, we hebben ons één na laatste dagje gehad! Morgen vrij en maandag laatste les!

Daarna wordt het, het geleerde in de praktijk brengen! Het zal mij benieuwen waar wij belanden en wat we voor eten krijgen. Deze week stond een ober al heel raar te kijken, toen wij een grote fles bier bestelde, met twee extra glazen zodat je drankje niet lauw wordt. Uiteindelijk kwam hij aan waarbij het kwartje direct viel!

Hij kwam naar ons toe met een grote pull bier en twee legen glazen ernaast.. haha
    Volgende bestelling kwam hij aan met twee hele grote bakken tortillia chips en een vage lach op zijn gezicht.

Hij begreep er helemaal niets meer van gelukkig hadden wij veel lol!!

greetz

• 26 November 2012 - 18:59

Miriam:

hey halloooo!!! leuk een beetje jullie ervaringen te lezen! Anneke, wat kan je leuk en levendig schrijven! heb niet de tijd om het allemaal te lezen, maar bezoek regelmatig jullie blog! Dussss... als jullie terug komen kunnen we spaans spreken dus? haha, cool! Hier alles lekker z´n gangetje. We zijn de afgelopen 2 maanden met vrijwilligers aan het experimenteren en dat gaat heel goed voor ons! echt relaxt om een extra set handen te hebben, en wat extra aanspraak (altijd maar alleen met andrea is leuk, maar ook niet alles). Dus goed... en ook mijn kleine yurt kan bijna opgebouwd worden..(hebben jullie een plekkie als jullie langs komen). verder zijn we bezig een veld voor te bereiden om daar een fruitboomgaard met schaapjes erin te creeren (de schaapjes hebben we al, beeee, een zwarte en een witte, Morgana en Dora heten ze hihi) en we zijn een groot hek om de grote groententuin heen aan het maken, zodat de wilde dieren onze oogst niet opvreten... alles dus lekker in beweging hier, zoals altijd. we hebben een flinke hoeveelheid knoflook geplant en tuinbonen (zijn eigenlijk erg lekker als je ze goed klaarmaakt en optijd oogst!) en kool enzo... oja, en ik ben deze week een cursus cultivatie van geneeskrachtige planten aan het doen, leuk! nouja, zo dus een beetje bezig. Met andrea ook alles goed, we hebben het leuk samen... en de diertjes ook blij. en andrea wil een quad kopen met een karretje erachter zodat we boomstronken enzo rond kunnen brengen! hahahaha wazig idee om een
    Nou, groetjes en geniet er lekker van!!!
    Miriam
Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009