Pantanal Brazil - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Pantanal Brazil - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Pantanal Brazil

Door: Mike en An

Blijf op de hoogte en volg Anneke

13 November 2012 | Brazilië, Corumbá

8 november;

Onze dag startte subliem!! We kregen het goede nieuws dat de annulering van onze, last moment geboekte tickets naar Chili toch doorgekomen was (thx Harm en Lia). Dit scheelde ons weer 1200 euro’s. Met een rooskleurig gevoel gingen we met een busje de Pantanal in, althans dat dachten we. Halverwege werden we namelijk overgeladen in een aftanse truck die over een onverharde weg verder ging. De oncomfortabele rit maakt het gevoel dat je diep in de jungle zit compleet. Daar aangekomen vindt je een prachtige omgeving vol met kleurrijke dieren en junglegeluiden. Een frisse duik in het zwembad met een biertje erbij maakte de dag helemaal af. ’s Avonds hebben we onder het genot van een biertje en xxxx, dé Braziliaanse cocktail, gezellig gelachten en gedanst (jaja, zelfs ik moest hieraan geloven). Toen we hierna toeliepen zagen we een tarantula van ongeveer 10 cm grootte. Uiteraard moesten we hier even mee spelen.

De volgende vier dagen werden gevuld met vijf verschillende activiteiten die je het gebied allemaal op een andere manier lieten ervaren. We begonnen met paardrijden over de Braziliaanse “prairie". De paarden luisterden goed wat een genot was om te doen. Daarna gingen we met een boot downriver ‘de Miranda-rivier’ op. We hebben deze tocht niet alleen allerlei zeer indrukwekkende dieren gezien, zoals de reuzenotter (wordt hier ongeveer 1,5 meter lang en staat naast de jaguar en kaaiman aan de top van de voedselketen), kaaimannen en nog veel meer, maar ook hebben Anneke en ik als enige tussen vijf verschillende soorten piranha’s gezwommen. Alle andere “toeristen” durfde dit niet…
De volgende dag begonnen we met een jungle tour, waarbij we om 4 uur ’s ochtends in het pikdonker vertrokken om ook de nachtdieren te kunnen aanschouwen. Tijdens deze tocht hebben we letterlijk tussen de kaaimannen gelopen, en sommige van ons hebben ze zelfs aangeraakt. Toch wel erg indrukwekkend. ’s Middags zetten we de avontuurlijke tocht verder door op piranha’s te gaan vissen. Anneke was de lekker bezig met een ongelooflijk aantal van zeven piranha’s en nog iets ontzettend groots aan de haak geslagen. Waarschijnlijk was dit een katvis ofzo, maar helaas brak hij los voordat we dit konden checken en belandde de hengel in de boom. ’s avonds hebben we onze eigen vangst genuttigd bij het diner. Ondanks het weinige vlees dat de piranha’s bezaten, was dit wel erg smaakvol!

De laatste dag hebben we een door het woud getrokken op zoek naar een kolonie apen, maar helaas hebben we ze niet gevonden. Daarna gingen we weer met dezelfde afgereden truck naar een pick-up plaats, waarvandaan we met de bus verder zouden gaan naar een plaatsje aan de grens van Bolivia, Corumba. Onze virtuele guide heeft het echter vanaf hier weer overgenomen. De neef van een van de gidsen ging toevallig naar Corumba en heeft ons een lift gegeven, een hotel geregeld, brengt ons naar de grens en heeft de bus naar Santa Cruz geregeld. Dit uiteraard wel tegen een kleine vergoeding. Vanaf hier vervolgden we ons avontuur in het qua geld en bezit erg arme, maar qua natuurschoon en geluk erg rijke Bolivia. Dit avontuur begon met een volledige dag wachten aan de grenspost, omdat de Braziliaanse Police Federale zeer traag te werk ging. De grenspolitie gaat stipt om vijf uur dicht en neemt tussendoor nog een siësta van 2,5 uur. Na bijna zeven uur wachten is het ons om 20 minuten voor vijf toch nog gelukt om onze zo gewilde stempel te bemachtigen. Helaas was het wel te laat om de bus nog te behalen en zijn we weer terug gegaan naar Corumba om hier nog een nachtje te verblijven. Vandaag poging numero dos om naar Sante Cruz te gaan.

To be continued ;)

• 13 November 2012 - 15:26

Merel:

Klinkt weer fantastisch :) geniet met volle teugen! Leuk een foto te zien... Kus merel

• 13 November 2012 - 17:27

Cees:

Ik kan me haast niet voorstellen dat al die indrukken vijf maanden achter elkaar door blijven gaan maar geniet er van en neem alles maar lekker in jullie op.

Groetjes Cees

• 13 November 2012 - 18:06

Mama:

Ik wou af en toe dat mijn dochter wat minder lef had..... wie gaat er nou tussen die enge vissen zwemmen, ik echt niet hoor :(
    Mooie foto's en leuke detail foto van die vogel :) dikke kuzzzzzzzz

• 13 November 2012 - 18:22

Margriet:

Dapper hoor,die vissen...ik ben net een boek aan het lezen waarin mensen in een meer vol pirahnja's stappen om zichzelf te bewijzen...
    En dan die spin, dat vind ik pas echt eng! Blijf vooral genieten, Knuz Margriet.

• 13 November 2012 - 19:05

Lies:

Het is wel een reis met enge beesten hè....tarantula, piranha's, kaaimannen pffffff
    Ik ben zomaar ff blij met de simpele spinnen hier in alkmaar.

liefs lies

• 14 November 2012 - 00:01

Marjon:

Wat weer een prachtige, spannende verhalen. Het valt wel op dat jullie lekker veel schrijven, zo kan ik het goed volgen. Geweldig allemaal, geniet er lekker van, maar je weet het, An wel voorzichtig he
    Groetjes, Marjon

• 14 November 2012 - 10:22

Joyce:

Door jullie verhalen zat ik zelfs vannacht in mijn dromen voor 5 maanden in het vliegtuig! Moet niet gekker worden ;)
    Super om wat foto's te zien...
    Enjoy...
    X

• 14 November 2012 - 10:57

Pitt:

wat een avontuur..
    lekkere ironie, iedereen is bang om door pirana's te worden op gegeten, nou hebben jullie de pirana's gegeten..
    en als je aapies wil kijken, kun je prima in hhw terecht hoor.. :D

Petri:

Hai liefies, heerlijk om die uitgebreide verslagen te lezen! Zo genieten we stiekum een beetje met jullie avonturen mee haha! Geniet! Geniet!!

• 14 November 2012 - 11:25

Petri:

Ja zeg, lekker dan, 1x dat berichtje had genoeg geweest hoor haha, overdreeeven weer... LOL :-)

• 14 November 2012 - 16:13

Trisha:

Stoer hoor! Mooie foto's!

• 14 November 2012 - 23:32

Simone:

Oef...jullie durven wel !!! Het klopt wat Cees heeft geschreven, zoveel meemaken.....dat lukt toch niet vijf maanden lang !!!
    Ikl heb het ook niet zo op al die vreemde beesten....eng.....
    Veel plezier nog !!! XXXjes van mij...

• 18 November 2012 - 10:12

Frits Van Der Heijden:

ben bij de jantjes geweest met willeke alberti het verhaal kan ja wel het leven duurd maar even en geniet en van ver van huis en toch dicht bij ps sleutel gelijmd

• 18 November 2012 - 18:29

Bert:

zeer genoten van de foto's samen met opa en oma, maar dat word een lekkere vakantie zo.
    veel gevaarlijke dieren, lekker warm en een mooie natuur echt mooi
    geniet er lekker van

• 19 November 2012 - 11:55

Lia:

Hee hallo lieverds, wat super voor jullie, dat jullie het zo prachtig hebben daar. Mooie plekken, fantastisch! Wat een gave foto van Anneke met haar vangst. Michael, check jij je mail even en beantwoord 'm dan! Heel veel liefs en plezier gewenst van ons beiden. Dikke knuffel!!!

• 19 November 2012 - 11:55

Lia:

• 21 November 2012 - 20:34

Harriet:

Hey An en Mike,

Mijn eerste avondje weer een beetje voor mezelf want Samuel slaapt in zijn bedje en niet meer in mijn armen. Dus tijd om even lekker bij te lezen en even onder te dompelen in een heeeele andere wereld van enge dieren en mooie natuur! Veel plezier op jullie volgende avonturen en ik lees ze graag weer..

Liefs Harriet

• 22 November 2012 - 12:24

Kathy En Tijn:

Zeg stoertjes,

Helemaal nie gebeten nie?? Cool hoor.

Hoe vinden jullie Bolivia?

Dikke kus van Tijn en Keet

• 16 Februari 2013 - 15:43

Christien:

He Anneke,

eindelijk begin ik de e- mails vanaf eind november te lezen. Heel grappig hoe goed je kon vissen in de Pantanal Brazil. Erg schwungvoll, zo en hengel in de boom......
    Het lijkt wel alsof jullie overal moeten wachten...maar jullie hoppen wel in een enorm tempo van het ene land naar het andere.....
    Als je terugkomt moet je nog een beetje meer van Argentinie vertellen.
    wens je verder nog veel avondturen.... en veel plezier....wij missen je een beetje maar geniet nu vooral van alles.
    Liefs Christien
Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009