Gelukkig nieuwjaar!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!!

Door: Michael en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

31 December 2012 | Peru, Arequipa

Hey lieve mensen,

Nog even voor de afsluiting van dit geweldige jaar een update!
Maak er een mooie jaar van!

25 december hebben wij in tegenstelling tot jullie, heerlijk in de warmte kerst gevierd. Een vreemde gewaarwording. De straten waren hier leeg. Waarschijnlijk zaten alle mensen heerlijk binnen van de familie gezelligheid te genieten. Wij daarentegen zijn nadat we via Skype ingebroken hadden op de familie etentjes, lekker naar het park gegaan en hebben onszelf ’s avonds verwent met een heerlijk luxe etentje in een straatje met een heerlijke ambiance!

Tweede kerstdag was wat actiever en zijn we gaan wild-water raften! Door de vele regen was het hoogste en wildste deel van de rivier niet begaanbaar. Uiteindelijk misschien niet zo erg want zelfs op het iets rustigere gedeelte, presteerde Mike het om zijn peddel klem te zetten tussen een rots en mijn ribben. Conclusie, gebroken peddel en een behoorlijk pijnlijke ribbenpartij, wat gelukkig de volgende dag al een stuk beter ging. Hoe was het ook alweer Paul? Lomp en onhandig?? Haha, lekker koppel zijn we! De middag brachten we door aan de ‘Pisco sour’ (een drankje van limoen, pisco, suikerwater en wat eiwit) met twee Amerikaanse meiden die we tijdens het raften hadden ontmoet. Wat een heerlijke relaxte kerst! Waar we ons voor konden bereiden op onze track naar de Colca Canyon waar we de 28e al om 3 uur ’s morgens heen gingen.

De Colca Canyon ligt ongeveer 164 km ten noorden van Arequipa, op 3,5 uur rijden met de auto. Deze kloof is in de loop der eeuwen uitgeslepen door de waterstroom (de colca) op weg naar de stille oceaan. Deze waterstroom is vernoemd naar de Colca dat in deze Canyon voorkomt. Colca’s zijn natuurlijke grotten die altijd koel blijven en daardoor gebruikt werden door de lokale bevolking als koelkasten of voor het begraven van lichamen om de bevolking te beschermen. Deze kloof geldt als één van de diepste kloven ter wereld en wint het met zijn 4000 meter diepte van de ‘Grand Canyon’ die 1600 meter diep is. Hoewel het een behoorlijke tocht is vanuit Arequipa hebben we het toch gewaagd om deze Canyon te beklimmen. Deze Canyon heeft de faam dat er vele condors gespot kunnen worden en dat is ons gelukt! Een excursie van twee dagen met een overnachting helemaal beneden in de Canyon. Dag één bestond daardoor vooral uit dalen wat nog lastiger was dan het lijkt. Glijdende stenen en steile hellingen makken het erg zwaar en de kans op uitglijden en naar beneden denderen erg groot. Voor ‘lomp en onhandige’ koppels misschien toch niet zo’n goed idee.. Halverwege beginnen de benen te trillen van vermoeidheid en lopen de zweetdruppeltjes tussen je schouder bladen naar beneden. Dit werd behoorlijk versterkt toen we de kloof weer voor een deel omhoog moesten in de brandende zon.. Het einde van dag één werden we gelukkig verwend met een heerlijk frisse duik in een ‘iets te koud’ zwembad bij ons slaapresort aan het ruige Colca water. Dag twee stond het wekkertje om 4.45 uur en rolde we stijfjes uit ons bed.

De introductie voor deze tracking was minimaal, vanwaar we niet voorbereid waren op de 1000 meter klim van 3uur om de canyon uit te komen, zonder ontbijt. Gelukkig lukte het ons om voor de eerste zonnestralen de top te bereiken, links en rechts ingehaald door muilezels beladen met tassen of reizigers die de tocht naar boven niet meer zagen zitten. Hierna waren we uitgeput op de rest van de groep aan het wachtten, tot we aan ons zuurverdiende ontbijt konden beginnen! De tocht terug kwamen we langs verschillende stopplaatsjes die nog de moeite waard waren om te bekijken en om de benen te strekken. Als laatste stop voor de lunch brachten we een bezoek aan de thermale baden, even buiten Chivay. Dit was een soort ‘spa’ maar dan met natuurlijk, heet bronwater. Het water van deze baden heef oorspronkelijk een temperatuur van 80o C maar op weg van de bronnen naar de baden koelt het af tot 35-40o C. Een lekkere temperatuur om in bij te komen en de spiertjes wat te ontlasten waarna we rond 6 uur weer in Arequipa aan kwamen en het niet lang duurde voor wij ons bedje hadden bereikt.

De 30e werden we nog steeds vermoeid wakker met een stram en stijf lichaam. Het bewijs van zware inspanning met een prachtig eindresultaat van het uitzicht over de Canyon. We zijn stiekem een beetje trots op onszelf en gebruiken de laatste dagen van dit prachtige jaar dan ook om heerlijk bij te komen en ons voor te bereiden, om fris en fruitig het nieuwe jaar te betreden.

Lieve mensen, geniet van het uiteinde en een goed begin van het nieuw jaar! Maak er een knallende avond van!!
Liefs Mike en An.

• 31 December 2012 - 22:17

Keet En Tijn:

Jullie ook n knallend nieuwjaar en de allerbest wensen. dikke kus vanuit IJsland

• 31 December 2012 - 22:58

Opa En Oma Zigterman:

ook gelukkig nieuwjaar en nog veel reisplezier groetjes en liefs van opa en oma zigterman

• 01 Januari 2013 - 10:26

Cock Wester@gmail.com:

hoi globetrotters
    gisteren lekker het jaar uitgegaan met zelfgemaakte oliebollen en appelflappen, lekker hoor.bij je moeder en cees b 3 spellen keezen gedaan. om 5 u het bed in getold.veel geluk en gezondheid in het nieuwe jaar!!!
    groeten van cock

• 01 Januari 2013 - 11:53

Mama:

hoi meissie en Michael, Gelukkig Nieuwjaar he en dat jullie maar gezond en genieten blijven :) dikke kuzzzzzzzzzzzzzzzz

• 01 Januari 2013 - 16:25

Marjon:

Jullie ook een heel gelukkig 2013, hou alles heel en blijf genieten he
    Groeten van Sjaak, Leonie, Elles en mij

• 01 Januari 2013 - 16:33

Dik En Renee:

Jullie ook een heel gelukkig 2013 toegewenst met nog veel reis plezier! Liefs Dik en Renee

• 01 Januari 2013 - 19:51

Bren En Jeroen:

Gelukkig nieuwjaar lieverds!! Dikke kus van ons

• 01 Januari 2013 - 20:04

Mama Lia:

Lieve schatten, een ontzettend liefdevol en gelukkig 2013!!! Heerlijk om te lezen wat jullie 'onhandigerds' allemaal uithalen, wauw, wat een belevenissen! Heel veel reisplezier, lekker genieten nu je huis leeg is...
    Ja, ja, met superhulp gaat het gewoon door!!! Dikke kussss van Harm en Lia

• 01 Januari 2013 - 20:53

Lies:

Wij wensen jullie in 2013 nog meer reisplezier toe en heel veel liefde!

liefs tante lies en oom frans

• 02 Januari 2013 - 00:24

Arjan:

Hoi hoi beide!
    De beste wensen voor 2013 en geniet er nog maar van zo lang t duurt!

Arjan

• 02 Januari 2013 - 15:42

Margriet:

Hallo reislustige figuren, jullie ook een heel goed 2013 toegewenst met veel leuke belevenissen en avonturen...en een gekneusd lichaamsdeel hoort daar gewoon bij af en toe!
    Dikken Knuzzen van Herbert en Margriet XXX.

• 08 Januari 2013 - 15:53

Paulus En Vero:

Hahaha mooie verhalen weer!!! Daar kan ik heerlijk van genieten!!!

Uiteraard wensen wij jullie ook een geweldig 2013!!!

Maar als jullie deze trend weten door te zetten gaat dat wel lukken...

Groeten vanuit Mui ne Vietnam.
Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009