Galapagos, het paradijsje! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu Galapagos, het paradijsje! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Anneke Heijden - WaarBenJij.nu

Galapagos, het paradijsje!

Door: Mike en An

Blijf op de hoogte en volg Anneke

23 Februari 2013 | Ecuador, Galápagos

Galápagos, Het paradijsje!

We hebben onze doorreis richting de kust moeten uitstellen aangezien ik niet in staat was om onze kamer in Baños te verlaten. Waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Gelukkig ging het de 13e iets beter en zijn we richting Guallaquil gereisd. Guallaquil was niet echt ons ‘ding’ een samenvatting; een grote, drukke, gevaarlijke, lawaaierige, stinkstad (zó, dat lucht lekker op! Hehe). Lichtelijk teleurgesteld betraden we ons ‘over prijsde’ hostel en werden we Valentijnsdag wakker van de herrie. Tijd om deze stad snel te verlaten.. De zoektocht naar vliegtickets naar de Galápagos startte al vroeg, want voor de check out tijd moesten we weten of we met het vliegtuig mee konden. Jammer genoeg lukte het niet om een last moment te boeken. Wel hebben we elkaar getrakteerd op een Valentijn ticket naar de Galápagos Eilanden voor de volgende dag!! Yes, Yes, Yes!

Jeeeejjjjj richting de Galápagos!!!! Dit maakt onze reis helemaal compleet, al komen er waarschijnlijk nog veel meer leuke dingen aan! We gaan Charles Darwin achterna, die hier op de Galápagos eilanden de basis voor zijn evolutie theorie legde. Een gigantische nieuwsgierigheid trok ons naar deze bijzondere plek. We hebben er al zoveel over gehoord! Het schijnt vol te zitten met uitzonderlijke dieren die zonder de mens, in harmonie met elkaar samenleefden. De dieren schijnen niet bang te zijn voor mensen en de natuur schijnt prachtig te zijn. Darwins wijze woorden: ‘Het zijn niet de sterkste of de slimste die overleven maar diegene die zich het beste aan kunnen passen’ en dat is in het bijzonder te zien op deze mooie eilanden.
De hele trip was uiteindelijk één groot avontuur, wat een contrast met Guallaquil. Bijna te laat kwamen we sprintend bij de boarding aan en mochten we nog net met het vliegtuig mee.. Deze relaxte manier van reizen had ons zomaar erg veel geld kunnen kosten! Op het eiland ‘Baltra’ aangekomen, ontvingen we prachtig weer en vriendelijke mensen. Met de bus werden we naar de boot gebracht, die ons richting het voornaamste eiland ‘Santa Cruz’ bracht, waar we met de bus weer verder gingen naar ‘Puerto Ayora’. Het stadje dat onze ‘thuis’ werd voor een paar dagen. De meeste mensen reizen hier met een georganiseerde cruise of een voor geboekte reis, wat het nogal spannend maakt voor wat betreft de mogelijkheden om een slaapplek te vinden etc. Gelukkig vonden we al snel een hostel voor een degelijke prijs en konden we het eiland gaan verkennen. We hebben een grote zoekactie gehouden naar leuke tourmogelijkheden naar de andere eilandjes en dat bracht ons uiteindelijk bij de trip die ons de volgende dag naar ‘Isla Santa Maria’ oftewel ‘Isla Floreana’ brengt. Alle eilandjes hebben hier meerdere namen dus ik schrijf ze allemaal maar op! Vervolgens zijn we richting het schildpaddenbaai gegaan (tortiga bay ipv tortilla bay, hè Mike! Je kon de politie agent die wij de weg vroegen achter in zijn strot kijken van het lachen!! ). Hier kwamen we veel te laat aan aangezien het ’s avonds sluit. We hebben nog snel een kijkje kunnen nemen bij het prachtige helder blauwe water en witte strand, waarna we snel terug moesten voor de hekken dicht gingen.

De tweede dag op de Galápagos. We werden vroeg en enthousiast wakker, klaar om de boel te verkennen. Vandaag gaan we naar Isla Floreana, één van de eilanden van de Galápagos met prachtige natuur, historie en vele dieren. Na twee uur met de boot, kwamen we bij het eiland aan. Onderweg kwamen we al zeeleeuwen en dolfijnen tegen, die rond onze boot sprongen! Echt een prachtig gezicht, ik kan het nog steeds niet geloven dat we het echt meemaken!! Aangekomen bij het eiland, goot het jammer genoeg van de regen maar dat mocht de pret niet drukken. Met een truck werden we verder op het eiland gebracht waar we reuzenschildpadden zagen, prachtige vogels en een labyrint in perfecte staat. Dit labyrint was gebruikt door piraten. Met zijn 3 miljoen jaar, is Isla Florena het oudste eiland van de Galápagos en nog steeds een beauty. Na de lunch werden we teruggebracht naar de kust, waar prachtig gekleurde leguanen en zeehondjes heerlijk van de stortregen lagen te genieten. Het bijzondere is, dat je ze gewoon kan benaderen zonder dat ze wegvluchten. Ze kijken hoogstens vermoeid op en gaan verder met hun bezigheden. Na een kleine overstap met de boot, werden we gedropt in een kleine baai waar de pinguïns gewoon rond hobbelden. Even terugkomend op Darwin, is dit toch echt wel het toppunt van aanpassen! Pinguïns op de Galápagos met meer dan 30 graden Celsius, wonderbaarlijk!! Met de snorkels op, sprongen we de zee in richting de pinguïns en ook deze konden we tot op een meter benaderen zonder dat ze een kik gaven. Ze begonnen zelfs voor onze neus heerlijk rustig de paringsdans te doen. Echt héél bijzonder, beleven we dit echt?! Vervolgens namen we onze snorkels waarmee we het onderwater pracht konden zien. De vissen onder water waren er in alle soorten, maten, getalen en kleuren. Het was een spektakel om te zien en ook deze vissen trokken zich niets aan van die rare wezens met die snorkels op hun hoofden. In de boot terug naar de kust hebben we nog 5 minuten de zon gezien. Maar die vertrok snel weer.

De derde dag was weer een prachtige zonnige dag. Vandaag hadden we niets op het programma staan maar wel wat ideeën. We hebben weer een tour gescoord voor de vierde dag en gaan dan een dag naar Isla Isabella. Vervolgens hebben we een snorkel set geregeld en zijn we naar het schildpaddenstrand gegaan waar we rond zijn gaan snorkelen en een kano hebben gehuurd. Aangezien de dieren hier gewoon in hun natuurlijke habitat zijn, kanoden we op een gegeven moment gewoon tussen de reuzen marine schildpadden door! Snel de duikbril op en de sprong gewaagt! Echt zo wonderbaarlijk dat je er tussen kan zwemmen! Wat een ervaring! Er bestond ook een grote kans dat we witte haaien konden zien, maar deze zijn we helaas niet tegengekomen. Het water was te warm werd ons verteld. Wel landde er (bijna) een gigantische pelikaan op Mike zijn hoofd!! Haha geweldig! De terugweg op de woeste zee gingen we kano-surfen op de gigantische golven, ging niet helemaal zonder slag of stoot, de kano kantelde en liet ons nog één maal extra de prachtige onderwater wereld zien! Verreweg van vervelend!

We zagen vanmorgen ‘de bui’ alweer hangen. Tijdens de boottocht richting Isla Isabella was er wederom regen. Gelukkig trok de regen bij aankomst weg en konden we rustig ons fototoestel uit de tas pakken want dat was zeker de moeite waard. Er lagen tientallen zeehondjes op ons te wachten in het water en aan wal. Op de rotsblokken rond het eiland zagen we bleu feet boobies, nog veel meer zeehondjes en gigantisch veel leguanen die aan het nestelen waren. Toe geloerd door roofvogels, die aasden op hun eieren. Vanaf het eiland waren er in een lager gelegen baai white tip sharks en reuzenschildpadden te spotten, waardoor we ditmaal wel de mogelijkheid hadden hier een mooie foto van te maken. Natuurlijk werden de snorkels weer te voorschijn gehaald en deden we weer een onderzee tour. Jammer genoeg is het tot nu toe niet gelukt om met de zeehondjes te zwemmen, maar de schildpadden en inktvissen kunnen we afstrepen op ons lijstje. ’s Middags hebben we het nationale park bezocht waar weer prachtige roze flamingo’s te zien waren en waar ze de schildpaddenrassen, die met uitsterven werden bedreigd op hebben gevangen en gecontroleerd laten voortplanten waarna ze deze weer uitzetten in het wild.

Dag 5 was rustig en zonder planningen. De dagen hier op de galápagos zijn erg indrukwekkend maar vragen ook veel energie. Vandaag dus een dagje rust en strand. Het was er heerlijk weer en daar hebben we gebruik van gemaakt. Rond het middaguur, moet je hier niet in de zon zijn en zijn we weggevlucht, anders blijft er weinig van je over. Ik durf niet te schatten hoe warm het hier is maar het zit in de zon niet ver van de 40 graden af.

De laatste dag op de Galápagos eilanden hebben we ons naar het `playa de Aleman` laten brengen met de watertaxi. Daar vonden we een prachtig privé strandje (voor zolang het duurde) waar we heerlijk lagen en nog even konden snorkelen. Na een zelfgeorganiseerde wandeltocht vonden we een baai waar zoet en zout water elkaar vonden. Hier zijn we nog even gaan zwemmen en hebben we van de rotsen afgedoken. Ook hier was het heerlijk rusten en waren we praktisch de enige, tot alle middagtours er aan kwamen en wij maakte dat we wegkwamen!

De 21e stonden we al vroeg op om ons paradijsje te verlaten. Het is ons gelukt om onze ticket naar het vaste land om te gooien en vliegen nu in één keer door naar Quito, wat ons een 10 uur durende busreis scheelt. Evengoed zaten we vervolgens 2.5 dag in de bus om in op onze bestemming in Colombia aan te komen, maar het is ons uiteindelijk gelukt. Het lijkt allemaal goed bereisbaar, maar als je er eenmaal aan begint, blijkt het tegendeel. Het zijn behoorlijke afstanden die je af moet leggen met bussen die alleen overdag reizen. Ons uiteindelijke doel is de Caraïbische zee, helemaal in het noorden! We zitten nu halverwege het land in Salento, waar we een paar dagen bij kunnen komen en energie kunnen opdoen voordat we doorreizen naar de prachtige witte stranden met helderblauwe warme oceanen.

Lieve mensen, tot snel!

• 24 Februari 2013 - 01:35

Evelien Hoogland-klaver:

Gaaf.meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen.en wat kan je goed vertellen en omschrijven zeg! Blijf vooral de verslagen maken, ze lezen heerlijk weg. Liefs

• 24 Februari 2013 - 02:06

Arjan:

Woww wat ontzettend gaaf dat het jullie gelukt is om daar naar oe te komen. Zal ongetwijfeld een van de meest indrukwekkende plaatsen van jullie reis zijn! Groet

• 24 Februari 2013 - 10:23

Paulus:

sjonge jonge jonge. wat een verhalen. de tijd je van je leven!!
    geniet ervan!! paulus.

• 24 Februari 2013 - 11:44

Eefje:

In één adem uitgelezen! Wat maken jullie toch veel mooie dingen mee!!
    Blijf genieten!!
    xx Eefje

• 24 Februari 2013 - 12:27

Jelle:

Schitterend verhaal! Haha Salento, hoe kom je daar verzeild? Schitterend, super relaxed kleurrijk dorp!

• 24 Februari 2013 - 13:00

Trudy Koster:

spannende verhalen hebben jullie te schrijven!

wat een belevenissen. Ik hoop spoedig meer verhalen te lezen
    Good luck en wees voorzichtig.

Trudy

• 24 Februari 2013 - 13:56

Frits:

zit aan de koffie ga zo naar bert en chris zijn 5 jaar samen groetjes was toppie de m beurs

• 24 Februari 2013 - 15:00

Ineke:

Hallo globetrotters,

An, wat kan je beeldend schrijven!! Ik heb genoten van al jullie avonturen.
    Wat geweldig de Galapagoseilanden...Om daar te zijn.... Goede keus! . Dat jullie daar een week voor hebben uitgetrokken. Goed hoor!! Dat is zeker het paradijs. En dat die beesten niet bang zijn, zo hoort het toch eigenlijk. Dat was dus genieten.
    En nu maar weer kilometers vreten om bij een andere mooie locatie te komen.

Blijf genieten want 23 maart komt al aardig dichtbij.

Lieve groetjes vanuit een winderig, guur en sneeuwerig Lelystad.

• 24 Februari 2013 - 16:43

Mama:

wat bijzonder allemaal, heerlijk genieten om zo te zwemmen tussen die grote schildpadden :)
    kuzzzzzzzzzzzzzzzzz

• 26 Februari 2013 - 12:32

Margriet:

Hallo daar, wat weer een mooie verhalen en foto's!!! Heerlijk dat jullie daar zo genieten en goed dat je de Galapagos eilanden hebt aangedaan, als je daar dan toch in de buurt bent...Die zeeleeuw op de strandstoel vind ik een toppertje van aanpassings gedrag! Dikke Knuz X.
Anneke

Na west Afrika, Zuid-oost Azië, staat nu Zuid Amerika voor de deur.

Actief sinds 18 Mei 2009